Translate

vrijdag 24 juli 2009

WAT TAPT DE SCHOFT (DEEL IV)

Donderdag, de enige dag die in Kisawhili niet op "dag" eindigt maar bizar genoeg de arabische naam Al Hamisi mee gekregen heeft, is opnieuw een hoogdag voor me.
Tot afgrijzen van velen, tot genoegen van mij en van een paar leden van stammen die dichtbij Lake Victoria wonen, krijgen we op donderdag makande.
Makande is een dikke pap met mais en bonen. Het is puur zetmeel maar ik lust er wel... euh... pap van.
De eerste keer dat ik blootgesteld werd aan een flink bordje makande ben ik in de namiddag met een rooie kop en opspelende ingewanden naar huis gebracht.
Gebracht inderdaad want mijn been durfde ik niet meer over het zadel van mijn motor heffen...

Nu ben ik gewend aan de brij en is donderdag iedere keer weer een dag om naar uit te kijken.

eenpansgerechten. Het scheelt altijd in de afwas...

met een stukje avocado erbij. Wordt in stukjes gesneden en onder de makande gemengd.

met een pikant sausje erbij is het helemaal feest op donderdag....


Peter (links) en Zablon, nog een onafscheidelijke tweeling. De jongens wassen de auto's en zorgen dat alle drankjes, rollen toiletpapier, sapjes en koekjes in de jeep liggen voor de gasten die op safari vertrekken...

2 opmerkingen:

Bart zei

Hallo Jan,de blog is erg leuk zo met die filmpjes.
Hoe gaatn het verder met jou?

Groeten Bart

Anoniem zei

Ik lust geen bruune boon'n.
Wanneer komt me prakkie nou ?
Mama.