Translate

maandag 26 mei 2008

DE LEEUWEN VAN ZANZIBAR

Iets buiten onze lodge ligt het groezelige Keys Villa's.
De plaats wordt gerund door twee leeuwen van de Rasta Fari gemeenschap.


Alhoewel gerund een groot woord is.
De kerels zijn aanwezig.
Zelfs aanwezig is niet de correcte term.
De mannen met het opvallende kapsel van dikke strengen samengeklit haar zijn het grootste deel van de tijd totaal van de wereld door de grote toeters met geestesverruimende producten die verstouwd worden.


Het is dramatisch om zulke buren te hebben. Aan de ene kant wil je op gezette tijden wel eens een wandeling over het strand maken en een beetje praten met verwante zielen maar anderzijds draagt de afwezigheid van enig leven in de bovenkamer van de reggaefanaten niet echt bij tot een gevoel van sociaal contact.
De leeuwen van Juddah kijken je aan met een blik alsof je net geland bent met een ruimteschip en soms vindt 1 van de twee net genoeg tegenwoordigheid van geest in zijn totaal verkommerd brein om je een biertje in te schenken.
Het geld hiervoor verdwijnt ongetwijfeld onmiddellijk in de aanschaf van een nieuwe portie hasjiesj.


De oorsprong van het woord hasjiesj is evenwel iets heldhaftiger en dramatischer.
Dit is wat ik ervan onthouden heb.


Ooit leefde er een oude, wijze man in wat nu Iran is.
Zijn naam was Hasheesheen - en daar hebben we gelijk de eerste verwijzing - en de goede man hield er bizarre ideeen op na.
Hij lokte jonge mannen in zijn nieuw opgerichte orde van de Assassijnen.
Eenmaal aangekomen werden de onschuldige zieltjes bedwelmd door intensief gebruik van ganja, hasjiesj, marihuana of hoe je dat rommeltje ook wil noemen.
De verdoofde kerels werden hierna naar een lusthof gebracht waar ze langzaam uit hun roes ontwaakten.
Er waren bomen vol met rijpe vruchten, klaterende beekjes en jonge maagden.
Nadat de mannen een tijdje van dit alles hadden kunnen genieten, werden ze - tijdens hun volgende roes - terug gebracht naar donkere, naargeestige kelders.

Meneer Hasheesheen beloofde hun een terugkeer naar de lustoorden op voorwaarde dat ze hem blindelings gehoorzaamden.
De jongens waren ondertussen gek van verlangen naar een volgende roes en de terugkeer naar de rijpe vruchten van de jonge maagden...


Zo ontstond het eerste leger van huurmoordenaars.
Van de orde der Assassijnen komt ook het franse en het engelse woord voor moordenaar.

Dit alles bedacht ik terwijl ik de schuifelende kneusjes achter de bar bekeek.
Ik hoop maar voor hen dat hun visioenen mooier waren dan de trieste werkelijkheid die ik aanschouwde toen ik hen bezig zag....




Geheel terzijde nog dit: De Italianen hebben een heerlijk gezegde "Si non e vero, e ben trovato".
Als het niet waar is, is het tenminste mooi gevonden.

Aan u nu om uit te maken of deze column de waarheid vertelt of niet.
Opmerkingen graag bij "reacties plaatsen"
Laat het debat een aanvang nemen...

12 opmerkingen:

Ine TT zei

als je verhaaltje niet waar is:
1) kan je heel mooie verhaaltjes vertellen
2) weet je ook nog de wikipedia, DE meest wetenschappelijke website ter wereld, te verleiden met je verhaaltjes :P

dus ik gok dat het waar is (a)

Mieke zei

Ik vroeg me nog nooit af waar de oorsprong lag van het woord hasjies en assasijnen..
Bij deze weet ik het en geloof ik het. Te mooi om niet te geloven gewoon.

Anoniem zei

Wat een ongelooflijk toeval! Ook ik vroeg me nog nooit af waar de oorsprong ligt van het woord hasjies en assasijnen! Hohoho, creepy zeg!
Zeg, Mieke, wie je ook mag zijn, waar je ook woont, heb jij zo nóg woorden waarvan je je nog nooit afvroeg waar de oorsprong ligt?
Ik heb dit bvb. ook nog met het woord 'partouze'.
ZEG NU NIET DAT JIJ DIT OOK HEBT HÉ!!

Anoniem zei

Wordt het een familiereünietje? Ik doe mee hoor!
Vinden jullie dat ons 'zwart' familielid gelijk zou kunnen hebben met zijn verhaal? Dat hij in dat zwart continent meer weet dan wij, en dat na "de gekke 6de week" ? 't Es nie meuglijk.
Groetjes van Mama = tante Nane.

Jan Koko zei

Partouze komt van het franse "participer avec douze".
Het groene boekje heeft een tijdje het woord "zwijndozijn" voorgesteld maar dat was zo'n mond vol...

Anoniem zei

Moet men met 12 zijn om subsidies te krijgen ? Voor cultuur- en andere cursussen geldt die norm ...

Anoniem zei

Ik denk niet dat men voor ballet, ook al zijn het roze, subsidies krijgt.

Anoniem zei

Hallo, we wijken af!
Of ... zijn die balletten ontstaan ten tijde van de Assassijnen ?

Anoniem zei

Subsidies denk ik niet, maar ge kunt misschien opleidingssex krijgen...
En partouze zou dat geen versmelting kunnen zijn van partout en toeze? Alle deelnemers welkom, van waar ze ook komen, en alles begint mee een klein toezeke

@Mama=tante Nane
Heb je mijn link doorgeklikt bij vorige post? Was een verwijzing naar een welbepaalde tante!
(proficiat mee ui Gentsch baadewee)

Mieke zei

oeioei, ik ben een beetje achter blijkbaar...
partouze is Frans voor pardoes mannen.
...1 klein blogverhaaltje en.. pardoes! de hele familie doet mee.
Groeten
en @J.spoke:
vanwaar zou diene oorsprong van dat woordeke nu liggen se?

Anoniem zei

Totaal verzonnen, komt eigenlijk van het volgende. "fikke fog pelle jog, assasinog" (deze laatste o met een streepje erdoor).
Deze woorden zijn ooit gezegd door "Pelle, de zweedse viking".
en wilt zeggen : "ik ga het zwijn door de bieten jagen" maw, onze Pelle ging er nog eens invliegen.
Onderzoek dit maar eens...
Jah Jah joost

Anoniem zei

Weinig beweging op de blog...ligt Jan, net als de Rastafari's, voor pampus? En kent iemand de oorsprong van die vreemde uitdrukking?
Met wat fantasie kan je er ook een heldhaftig verhaal van maken...
Naus