Translate

donderdag 9 februari 2012

TWEE MATEN, TWEE GEWICHTEN

Toen een jaar of drie geleden een onstuimige meneer zich met zijn auto in de flank van mijn voertuig boorde, moest ik tot mijn verbijstering vaststellen dat zijn karretje gewoon niet verzekerd was.
De nummerplaat was er eentje van het STK of SM type waarbij de S voor serikali ofte government staat.
Dat sirikali ook "groot geheim" betekent, zullen we maar op een toevalligheidje houden.
Enfin, geen verzekering betekende ook geen vergoeding en ontgoocheld betaalde ik de kosten zelf.
Vorige week - en daarvoor moet je dan zes jaar in bongo-land wonen - stak een medereiziger in de bush een tirade af tegen de onverantwoordelijke houding van de Tanzaniaanse staat.
"Kijk nou naar jullie Land Cruiser", zei ie, "en naar de stickers op je voorruit."
Het was inderdaad een flinke verzameling: verzekering natuurlijk, ook een sticker van de brandweer, eentje voor wegentaks en voor onze truck is er ook nog SUMATRA (Surface and Maritime Tanzanian Regulatory Agency of iets in die strekking).
"Kijk nu naar de auto van ons district," fulmineerde de man.

Alle raampjes waren maagdelijk blank...

"Het is gewoon zo vals, zo frustrerend, zo onrechtvaardig," ging onze revolutionair verder.
Hij was echt goed op dreef nu en dempte zijn stem niet op momenten dat er een officiele pief passeerde.

"Ze rijden hun auto in de gracht en ze kopen er gewoon een nieuwe want het zijn toch hun centen niet," zo ging het verder.

Een regering die sinds en jaar gewend is aan cadeautjes ontvangen van allerhande goedbedoelde hulporganizaties zal nooit beseffen wat het betekent om verantwoordelijkheden te moeten opnemen voor zijn acties.
Een regering die zijn kiezers bewust scholing ontzegt en arm houdt, krijgt natuurlijk nooit weerwerk van de bevolking.

En zo kunnen die halve zolen aan de top verder hun rijkdom uitbreiden ten koste van de modale burger...
Maar ooit, ooit zal die modale burger opstaan , zijn machete wetten en wraak nemen voor al het onrecht wat hem en de zijnen sinds generaties is aangedaan.
Als ik zo een zakkenvuller was, dan zou ik maar maken dat ik op dat moment snel op het presidentiele vliegtuig zat.
Hopelijk hangt daar wel een sticker van de verzekering op...

Geen opmerkingen: