Translate

dinsdag 9 september 2014

CULTURELE VERSCHILLEN

Twee leuke voorbeelden van culturele verschillen in de laatste dage, dat moet een voorteken zijn voor meer pret in de nabije toekomst.

Voor zij die de vorige posts gelezen hebben; onze container moest dringend geladen worden voor het eind van juli want op 1 augustus zou ie de boot opgaan naar Vietnam.
Wij dus alles op alles gezet en al onze persoonlijke bezittingen op tijd de deur uitgekregen, enkel om te horen dat de container uiteindelijk de zesde september is verscheept oftewel vijf weken later dan gepland,

Een beetje vakjargon is nooit weg dus vraagt Mimi - nadat we informatie gekregen hadden over het vertrek van de container - wat "ETA Vietnam" was.
ETA staat voor Estimated Time of Arrival; in gewonemensentaal: "wanneer komt dat blik aan?".
Ik waarschuwde Mimi nog dat ze haar vraag verkeerd geformuleerd had en inderdaad, de dag erna hadden we antwoord van Julius in Arusha.

"ETA means Estimated Time of Arrival, Mimi".

Op dat antwoord zat Mimi, met zes jaar achtergrond in goederentransport niet te wachten en haar antwoord terug was dan ook behoorlijk giftig voor haar doen.

Gisteren dan is Mimi voor haar tweede job interview sinds onze aankomst langsgeweest bij een groot Duits bedrijf.
(Meer over de uitkomst hiervan eens we zelf meer nieuws hebben).

Het gesprek was onderhoudend en interessant en toen Mimi terug thuis de hoofdpunten aanhaalde, moest ik toch erg lachen.
De job zou voor sales- en marketing manager zijn en er werd gevraagd of Mimi alcohol dronk.
Ze drinkt zelden of nooit dus ik vulde al mooi aan in haar plaats: "daar kon je tenminste netjes op antwoorden dat je bijna niets drinkt."

"Ja," zegt Mimi, "dat was ook mijn antwoord maar ik wist gelijk dat ik fout zat toen ik het gezicht van de grote baas zag".
Een groot deel van de zakendeals spelen zich 's avonds af in restaurants en bars en daarbij wordt flink wat drank verzet.

Stel je voor dat ze de job niet krijgt omdat ze niet voldoende kan zuipen.
Over culturele verschillen gesproken...