Translate

zaterdag 11 november 2017

DON'T DRINK AND DRIVE. FIRST DRINK, THEN DRIVE!

Aangezien het motorseizoen er nu wel helemaal opzit en er toch brood op de tafel moet komen, ben ik officieel bevorderd tot Uber- en Lyftchauffeur en voer ik mensen van allerlei slag rond in The Duke City.

Het betaalt niet fantastisch, het is soms lang wachten op een nieuwe klant maar aan de andere kant heb ik in tien dagen meer geleerd over de US in het algemeen en Albuquerque in het bijzonder dan in de halve eeuw daarvoor.

Ik wist bijvoorbeeld wel dat de verzekeringspremies in New Mexico heel duur waren door het hoge aantal dronken chauffeurs op de weg (naast een flink aantal dat zonder verzekering rondrijdt) maar hoe precies DWI (driving when intoxicated) and DUI (driving under influence) werden aangepakt, daar had ik het raden naar.
(Het verschil tussen de twee verschilt een beetje van staat tot staat en gaat meestal om de toevoeging van 'onder invloed van drugs' naast de alcohol maar is niet van wezenlijk belang in het volgend verhaal).

Op het middaguur haalde ik een sympatieke jongeman op die het meteen op een uitgebreid geeuwen zette in de auto.
Bleek dat ie 'zichzelf wat in nesten had gewerkt' zoals ie aangaf in de aftastende fase van ons gesprek en dat ie nu twee fulltime jobs combineerde.
Vijf kilometer verder kwam het hele verhaal eruit.

Snooker wezen spelen, drie biertjes gedronken en aan de kant gezet door de politie.
Bloed getrokken en net boven het lijntje getekend.

Rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken, zonder proces, tot aan de veroordeling vier maand na de feiten en misschien ook nog even erna.
Onze knaap mocht een enkelband ophalen die ie voor vier maand moest dragen en die het alcoholpercentage in zijn zweet opmat.
$380 per maand op te hoesten voor het ding en dus ook geen druppel drinken in die vier maand.
Avond- en weekendklok werd ingesteld en werd door de GPS in diezelfde enkelband vastgesteld.

$2,000 boete en twee dagen effectieve gevangenis en dan is ie nog niet eens voor de rechter verschenen...

De werkgever wordt ingelicht en je komt met je tronie plus naam en schoenmaat op de social media van de politie.

Het is duidelijk dat New Mexico een zeer repressieve aanpak hanteert om het aantal verkeersdoden door alcohol in te dijken en misschien is dat wel de enige aanpak die werkt.

In het jaar dat we hier wonen heb ik nog nooit gereden met een glas op maar als ik ooit wat teveel zou ophebben, bel ik gewoon mezelf op als Uberchauffeur.
Ik doe het zelfs met plezier zonder een fooitje te ontvangen...



Geen opmerkingen: