Translate

zondag 25 oktober 2020

Zij en haar, hij en zijn, zij en hun

 



Lekker een beetje tomeloze energie van Iggy Pop, de man die niet veroudert omdat hij er altijd al oud uitzag en me elke keer doet beseffen dat ik dagelijks coke moet beginnen gebruiken. Het geeft je een boost en het doet je vermageren dus daar kan je niets tegen inbrengen.

Maar goed, het verhaal.
Maya en Enzi zitten in een eerder vooruitstrevende school in een land dat in heel veel opzichten nog zo conversatief is als de pest en sinds een week of twee wordt elke email van een leraar of lerares van de school afgetekend met hun naam gevolgd door - tussen twee haakjes - "he/his" of anders "zij/haar".
Dat moet zo omdat mensen die vinden of voelen dat ze niet in 1 van die vakjes passen dan (zij/hun) kunnen toevoegen.
Tot nu nog niemand ontmoet van die categorie (oeps, dat is waarschijnlijk een fout woord) maar wat niet is, kan nog komen.


Een paar maand geleden kregen we een test voorgeschoteld om uit te vissen waar we pasten in het politieke landschap. Ik beantwoordde de ellenlenge vragenlijst en kwam op de x-as (persoonlijke vrijheid versus authoritair gezag) helemaal beneden en nog onder Mahathma Ghandi uit en dat maakte me blij.
Om maar te zeggen dat ik vind dat iedereen zich mag en kan gedragen zoals ie dat zelf wil zolang er maar geen schade berokkend wordt aan derden. En iemand die zich een beetje beschadigd voelt omdat een man een jurk wil aantrekken zoals den Iggy, beschouw ik als onbeschadigd...

En toch vraag ik me af hoever we het moeten drijven met onze 'politieke correctheid' als we nu binnenkort allemaal die twee woordjes moeten gaan toevoegen aan onze naam.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat ze niet thuishoren in het lichaam waarin ze geboren zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat Bo Van Splibeeck zich graag dertig jaar vroeger comfortabel had gevoeld.

Maar moeten we dan met zijn allen mee gaan stappen in het verhaal door onze eigen identiteit nog meer af te bakenen zodat anderen hun eigen identiteit vrijuit kunnen beleven?

Ik had er een discussie over met Maya, 14 nu en voorvechtster van Black Lives Matter en vrijheid van meningsuiting, hevig tegenstander van onze Oranje Leider en waarschijnlijk actief in nog een paar clubs en zij vond dat je er toch niemand kwaad meedoet wat ook een correcte opmerking was.

Ik blijf met het gevoel zitten dat het allemaal een beetje veel wordt. Geef iedereen zijn vrijheid maar geef me ook de vrijheid om er liever niet aan mee te doen...

Jan (hijzijzij/zijnhaarhun)


Geen opmerkingen: