Translate

woensdag 30 november 2022

HET LEVEN ZOALS HET IS, NGARAMTONI YA CHINI

Alles begint beetje bij beetje samen te komen hoewel er nog veel moet gebeuren. 
De aankoop van het bedrijf begint vorm aan te nemen en ik krijg een beter inzicht in wat er komt kijken bij de verkoop van safari's. 
En dat is heel wat... 
Er moet nagekeken worden of er accomodatie-beschikbaarheid is en dat moet dan weer aan de klant voorgelegd worden. 

Er is Tanapa (Tanzania National Parks), NCAA (Ngorongora Conservation Area en nog iets) en WMA (Wildlife Management Area). 
Alle drie hebben ze strikte regels over hoe precies de betalingen gemaakt moeten worden en natuurlijk verschillen ze alledrie grondig. 
Je mag het niet gedroomd hebben dat een betaling niet doorgaat en dat je gasten vast staan aan de ingang van het park. 

Daarnaast moet je ook die verdomde wildebeesten en zebra's in de gaten houden. 
Dat loopt maar raak door de Serengeti (Kimaasai voor 'eindeloze vlaktes') en een beetje toerist wil natuurlijk de migratie zien zonder honderden kilometers te rijden. 
Op zo'n moment komt het erop aan om vroeg genoeg een lodge of tentenkamp te reserveren dichtbij de migratie. 
Opnieuw een spelletje waarbij data en betalingen moeten gerespecteerd worden want ze gooien je er zo uit. Klanten genoeg... 

Ook in het department housing and transport lopen de zaken voorspoedig. 
Ik heb een alleraardigst huis gehuurd in een rustige buurt.
Behalve tussen vier en zes in de ochtend wanneer driehonderd honden en tachtig hanen een wedstrijdje synchroon blaaien houden. Of kraffen, daar ben ik nog niet uit.

...een alleraardigst huis in een rustige buurt...



De wasmachine is gestraft. I feel like RATM










Om de veelvuldige elektriciteitsbesparingen op te vangen heb ik me ook een generator aangeschaft.


Een beetje kenner ziet dat het ding niet aangesloten is en het zou me niet
verwonderen dat dat nog een weekje zal duren. Tanzania, weet u wel.


Verder heb ik een splinternieuwe Toyota uit 2001 gekocht. Ondanks haar leeftijd is het ding in goeie staat en samen hebben we al mooie avonturen beleefd zoals die keer dat ik op klaarlichte dag tegen een muurtje op een brug aanreed.



Ook de afdeling fruit heeft vruchten afgeworpen.
De eigenaar is vooruitziend geweest en heeft gezorgd voor drie soorten mango's - dat wordt de dunne in de maand dat ze in seizoen zijn -, er staan bananenbomen en er zijn groene oranges.
Verder ook suikerriet en een avocadoboompje met grootheidswaanzin want er hangen veel te veel vruchten in voor zo een klein knaapje...






De Mangoots







De twee vruchten met klinkerende namen



suikerriet




iemand enig idee?




Green Oranges



U ziet, in iets meer dan drie weken is hier hard gewerkt.
En zoals alledrie mijn lezers weten, altijd welkom!!


4 opmerkingen:

wendieke zei

Zalig paradijsje! Joepie!

wendieke zei

En is dat niet gewoon een granaatappel?

wobble zei

Het gaat daar voorspoedig!

Anoniem zei

Ja, Wendieke, granaatappel waarschijnlijk. Ik hou je op de hoogte!