Translate

donderdag 18 september 2008

KLANTVRIENDELIJKHEID

Gisteren zwaaide ik Marie en Vale uit die voor een zesdaagse safari vertrokken naar de mooiste streek ter wereld.
Ik vertrok bijgevolg te laat naar mijn werk en toen ik mijn trouwe matzwarte motor besteeg, bleek dat de ontkoppelingskabel nu wel echt helemaal de geest had gegeven.

Ik belde de garagist, die - om toch een beetje inzicht te verschaffen in de tanzaniaanse gewoontes - moto's geneest op een modderig achterkoertje met behulp van een hamer, een schroevendraaier en een nijptang.

Een afspraak met Mbungo is makkelijk. Ik maak hem duidelijk wat het probleem is in mijn beste koeterwaals-Kiswahili en sluit af met de woorden: Kom! Nu! waarin de hoodletters en de uitroeptekens duidelijk te horen zijn aan de andere kant van de lijn.
Twintig minuten later verscheen de boomlange motordokter inderdaad aan mijn deur.
De antichrist, want zo heet mijn trouwe liefde die me enkel - en tijdelijk - in de steek laat op cruciale punten, de antichrist dus, was geimobiliseerd wat me eerder paniekerig deed zoeken naar een oplossing om toch nog op een deftig uur op mijn werk te verschijnen.
Geen probleem voor Mbungo, hij bracht me de acht kilometer verder naar mijn werk, reed de stad in om zijn collega op te halen, ging het hele stuk terug naar mijn huis en kwam 's avonds ook nog eens de herstelde motor thuis afleveren.

We discussieerden over de prijs voor het werk. Dat hoort zo.
De mannen hadden een hele dag gewerkt. Er was, naast de kabel, ook nog een gebarsten zuiger vervangen, de kleppen waren gesteld en er was een groot onderhoud gebeurd.
We klokten af op 30.000 Shilling, een kleine 19 Euro.
En daarvoor heeft dat natuurtalent in mekaniek dan een hele dag rondgereden en gewerkt samen mijn zijn al even vriendelijke collega.
Soms een beetje beschamend toch...

Geen opmerkingen: