Translate

dinsdag 25 mei 2010

GEBAKKEN LUCHT, DEEL IV

Toen ondergetekende even geleden onverwacht en ongewild bezoek kreeg in de vorm van drie gemaskerde kerels en in het tumult ook nog een schot afging, werd mijn leven ongetwijfeld gered door de mensen van Flying Medical Services.
Niet alleen waren twee van de piloten net die avond bij me op bezoek maar daarnaast orchestreerde stichter-priester-piloot Pat het hele zaakje in het hospitaal en op het vliegveld op een zo ontspannen manier dat hij onbewust heeft meegewerkt aan mijn mentale genezing.

Het bedrijfje waarover je meer informatie kan vinden op www.flyingmedicalservice.org/NLcontacts.htm draait op de medewerking van vrijwilligers en op donaties.
Wat ik ook zo bewonderenswaardig vind aan het hele initiatief is dat veelal jonge mensen na een dure en zware opleiding tot piloot zomaar voor drie jaar of langer voor FMS gaan werken, omzeggens tegen kost en inwoon.

Een nieuwe speler sinds kort tenslotte is Jobortunity (http://www.jobortunity.org/).
Kim uit Nederland is via lange omzwervingen uiteindelijk in Arusha geland en heeft hier een trainings- en jeugdcentrum opgezet.
Veertig studenten worden opgeleid en gevolgd op hun weg naar een job.
Iedereen die deze blog volgt, heeft mijn eindeloos herhaalde mantra al tot vervelens toe moeten aanhoren: "het draait in Tanzania allemaal om het gebrek aan goede opvoeding".
Iets wat Kim duidelijk heeft begrepen.
Het gaat niet alleen om het overdragen van leerstof en kennis; haar studenten moeten ook gemotiveerd zijn, een open en enthousiste ingesteldheid uitdragen en vooruit leren denken.
Het mag duidelijk zijn dat ik Kim en haar werk dan ook zeer bewonder...

Tot nu toe is deze weblog nooit gebruikt voor financiele doeleinden behalve toen die dikke kaalkop in Nairobi lag uit te rusten na het incident maar vandaag maak ik graag een uitzondering.
Ik ga ervan uit dat mijn lezers zonder uitzondering maatschappij-kritische mensen zijn met het hart op de juiste plek.
Daaruit mag ook afgeleid worden dat u allen regelmatig iets geeft voor het goede doel.
Bent u daarnaast ook op zoek naar een project waarbij u beter kan opvolgen waar uw centen naartoe gaan, surf dan eens naar de websites die ik in de laatste twee dagen heb doorgegeven en aarzel niet maar stort gelijk...
Nog mooier zou het zijn als op til zijnde plannen op scholen, in buurtverenigingen of binnen jeugdbewegingen gelijk 1 van bovenstaande projecten uitkiezen als hun jaarlijkse doel.

Voor wie het gevoel heeft dat hij vandaag iets kan betekenen in het leven van anderen in wondermooi Tanzania, zend deze link door, praat hierover met vrienden, buren, familie; organizeer en plan...
Jobortunity, Watoto Foundation and Flying Medical Services maken hier het verschil.
Maar dan hebben ze wel een beetje van uw centen nodig...

Geen opmerkingen: