Translate

donderdag 6 mei 2010

HET GOUDEN KALF HALAL GESLACHT

De krant van eergisteren had nog een andere verrassing voor me in petto.
Op een paginagrote advertentie maakte Stanbic Bank reclame voor hun nieuwste product: Shariah banking.

De uitleg klonk als volgt:
"In een land waar 65% van de bewoners moslim zijn, is het dan ook logisch dat er een mogelijkheid geboden wordt om moslims volgens de islamitische wetten te laten bankieren. Wij willen bijdragen tot de economische ontwikkeling van Afrika door die service aan te bieden."

Op de website was te vinden wat dit alles inhield.
Er zouden geen investeringen aangeboden worden voor diensten of producten waarbij de islamitische levenswijze in het gedrang zou komen. Het woord gokken werd genoemd maar andere stoute woorden waren dan waarschijnlijk weer een brug te ver...
Daarnaast zou ook geen intrest gevraagd worden op ontleende bedragen. Het benieuwt me zeer hoe dat te rijmen valt met het bestaansrecht van een bank maar helaas zie ik er niet genoeg moslim uit om het eens persoonlijk te gaan navragen.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat er ondertussen al lang een achterpoortje bestaat om de bank toch nog van voldoende fondsen te voorzien.

Het lijkt me ook allemaal weer zo dubbelzinnig.
De westerse wereld wordt op elke mogelijke manier met de vinger gewezen voor zijn goddeloze gedrag.
Er worden bomauto's op Trafalgar Square en vliegtuigen in torengebouwen geparkeerd enkel en alleen om de kapitalistische levenswijze en de daarmee gepaard gaande bandeloosheid aan de kaak te stellen terwijl terzelfder tijd het gouden kalf van onze consumentendrang naar het geld van alle islamieten lonkt door goed uitgekiende strategieen.

Ik snap er alvast niets meer van, maar dat geldt al langer dan vandaag en voor zoveel verschillende zaken...

Geen opmerkingen: