Translate

maandag 3 januari 2011

DE WIJZEN GINGEN NAAR HET OOSTEN (DEEL VI)

Op onze laatste dag in Hong Kong trapten we in de toeristenval.
Iets buiten de stad kon je de grootste buddha van het kleine schiereilandje bezoeken.
Het leek ons wel wat dus met bus en metro zetten we koers naar het evenement.

We kwamen aan in een hoog georganiseerde mierenkolonie waar we met militaire preciesie naar het juiste loket werden geleid.
De ontwerper van het hele gebeuren was ook niet van gisteren en de lange wachtrijen voor de spectaculaire kabelbaan waren aan het oog ontrokken door een strategisch opgestelde muur.
We stonden anderhalf uur in de file voor twintig minuten in een volledig glazen cabine en kwamen tenslotte in een soort Tirolerdorpje aan dat enkel opgebouwd was om het geld zo snel en zo volledig mogelijk uit de zakken van de bezoekers te kloppen.
Iedereen die me een beetje kent, zal weten dat ik het er verschrikkelijk naar mijn zin had...

We beklommen de steile trap naar de grote buddha, vroegen in hun plaats vergiffenis voor alle malafide sjacheraars van het dorpje en gingen toen nog eens netjes een uur in de rij staan voor de terugtocht.

Na een eindeloos lange busrit kwamen we daarna aan in een ander eiland van Hong Kong om daar The Peak te bezoeken; een unieke plaats met een prachtig zicht op de stad bij nacht.
Mimi had ruimschoots de tijd om me omstandig uit te leggen hoe ze de vorige keer volledig de mist was ingegaan door bij aankomst met het antieke kabelbaantje boven gelijk met een andere horde lemmingen de bus in te stappen die haar terug naar af voerde.
Van The Peak en het prachtig uitzicht had ze dus - net als ik - nog niet kunnen genieten.

We namen, voorzichtig door haar vorige avontuur, de bus naar boven. We stapten naar het loket van het oudmodische treintje en na opnieuw een half uur wachten, stonden we in vijf minuten terug beneden.
Ik keek niet begrijpend rondom me hoe en waarom we in godsnaam alweer zo snel downtown stonden en waar die verdomde piek dan wel was, terwijl naast me een Taiwanese dame steeds roder en roder werd.
Ze had het hem weer gelapt, maar deze keer in de andere richting...

...Iets buiten de stad kon je de grootste buddha van het kleine schiereilandje bezoeken...

...We beklommen de steile trap naar de grote buddha...



...de buddha en zijn beschermers...

...Yin en Yang in Hong Kong...

1 opmerking:

Sofie zei

Yin en Yang (Jang?) in Hong Kong: mooie foto
Ik herinner me de touristtraps van in China: inkom beneden en dan 15 verdiepingen stappen naar boven en dan de allerlaatste verdieping net voor het uitzicht zichtbaar werd, bijbetalen!
Met alle chinezen en ook met den deze :-(