Translate

vrijdag 16 december 2011

BIDDEN VOOR BETERSCHAP

Allemaal worden we op geregelde tijdstippen geconfronteerd met ambtenaren die hun karige salaris proberen aan te dikken met wat smeergeld of een fooitje.
Graag delen we onze meningen hierover en proberen we om het origineelst uit de hoek te komen.
In Singida heb ik ooit een uitgebreid gesprek gevoerd met een wetsdienaar in het West Vlaams.
Van mijn kant dan toch...
De brave man zag uiteindelijk in dat dit niets zou worden en liet me gaan.

Een andere oplossing is de politie-agent in kwestie voor te stellen om het zaakje op zijn kantoor te gaan regelen terwijl je uitnodigend het autoportier opent.
Wil de man nog wat bijverdienen, dan blijft iet het liefst op zijn kruispunt en laat ie je gaan, maar moet ie net naar het hoofdbureau omdat zijn shift erop zit, dan ben je gauw een uurtje kwijt in het drukke verkeer van de stad.
Het blijft dus altijd afwegen...

Mimi heeft deze week toch wel de hoofdvogel afgeschoten.
Het was me al opgevallen dat ze veel meer tegengehouden werd dan ik. Een vrouw alleen wordt door oom agent blijkbaar gezien als een zwakke prooi maar deze keer verliep het machtsspelletje toch iets anders.

Mimi bleek geen sticker op de auto te hebben die ook aantoonde dat er een brandblusser in de auto lag. Alweer iets nieuws blijkbaar maar je gehoorzaamt toch maar beter.
Vandaag trof ze een behulpzame pennelikker want hij zou dat zaakje wel eens klaren voor de officiele prijs.
De auto kreeg de sticker, Tanzania verdiende er 5,000 Shilling aan maar nu had onze verkeersverpleegster nog niets.

"Zus, kan je me helpen met een kleinigheidje voor de kerstdagen?", klonk het beleefd.
"Tuurlijk", zei Mimi, "wat is je naam?"
"Mozes", klonk het antwoord, "van de bijbel..."
"Broer Mozes, de bijbel, de kerstdagen... Ik denk dat God ons iets wil vertellen. Wil je samen met me bidden?"

Mozes wist dat ie dit spelletje aan het verliezen was, maar niet instemmen met een gebed druiste natuurlijk in tegen zijn geloof.
Mimi vouwde haar handen op het stuur en sloot haar ogen.
Naast de auto stond een geuniformeerde agent met het hoofd naar beneden klaar voor een gebed.
Het moet een potsierlijk zicht zijn geweest, daar naast de drukke hoofdweg.

"Heer, dank je om me te laten kennismaken met Mozes, mijn broer", begon ze met gedempte stem, "geef hem de kracht om de juiste richting te kiezen in zijn leven en bedankt om mij de mogelijkheid te geven hem hier in te steunen."
"Amen", sloot de politieman het gebed af.

Mimi lacht stralend, wenste Mozes prettige feestdagen, gaf een dot gas en stoof ervandoor.
In haar achteruitkijkspiegel zag ze dat de man haar beduusd nastaarde...

1-0 voor Mimi!!