Translate

woensdag 14 december 2011

GEDULD IS ENE SCONE ZAAK

Voordeel aan het leven aan Tanzania is dat iedereen werkt op gelijk welke dag van de week. Mensen hebben nu eenmaal altijd geld nodig en als een kans zich aanbiedt op de Dag des Heeren dan wordt graag een uitzondering gemaakt op het kerkbezoek om een Shilling bij te verdienen.
Zo kwam het dat ik vorige zondag een heel team verzameld had om aan de verbouwingen te beginnen (ik bouw de spanning op, ik weet het) en dat plotse en onvoorspelbare opwellingen van verschillende noden bij de bouwvakkers me dwongen tot een bezoek aan een flappentapper in de stad.
Het grote gebouw waarin de cash machine was gevestigd was leeg op een zondag en samen met mij kwam een Tanzaniaanse dame aan op een brommertje.
Ze rekende af en de gek op twee wielen stoof er opnieuw vandoor.

De eerste machine meldde me koel dat ze er vandaag geen zin in had. Machine twee begon met frisse tegenzin en het viel me op dat alle computers wachten aan dezelfde snelheid (denk daar maar even over na).
Uiteindelijk ving ik ook daar bot: "Buiten gebruik, probeer het later opnieuw", zei het blok geborsteld metaal.
Ik stapte naar de auto en zei tegen mijn lotgenote dat beide machines niet werkten.
Toen ik achteruit manoeuvreerde naast de teller, stond mevrouw er nog.

Ik vertelde haar dat ik de stad zou inrijden om geld af te halen en of ik haar een lift kon geven.
"Bedankt", was het laconieke antwoord,"de automaat zegt dat ik het later opnieuw moet proberen, dus ik wacht wel even..."

Benieuwd of ze er maandagochtend nog stond toen de bankier de geldvoorraad kwam opvullen...

2 opmerkingen:

Bart zei

Tja, je bent nog niet zo geduldig als een afrikaan. ;-)

Anoniem zei

Ik ook niet, dus ga je nu eindelijk eens over je plannen vertellen?