Translate

zondag 17 maart 2013

PROFETARIAAT IN AFRIKA

Koekoek, hier ben ik weer....

we kennen allemaal de gevleugelde deugniet op het Europese vasteland die er niet beter op vindt dan te parasiteren op hardwerkende vogeltjes.
Nesten worden niet gebouwd - volgens mij woont deze vogel in Zwitserse klokken - en als de nood het hoogst is en het ei dient gelegd te worden, gaat dit expemplaar op zoek naar een nest van een andere vogel en laat zijn kindertjes opvoeden door haar meer sociaal ingestelde collega.

Dat parasiteren geen louter Europees fenomeen is, tonen onderstaande foto's.
Gisteren, tijdens het genot van een bord roerbak-kip-en-rijst en een glas rood in Blue Heron, hoorden we het jong van de vilage indigo bird (http://en.wikipedia.org/wiki/Village_Indigobird) smeken om lekkere hapjes.
Zijn arme pleegmoedertje, een red billed firefinch (http://en.wikipedia.org/wiki/Red-billed_Firefinch) was nu al een stuk kleiner dan haar zeer jonge baby.
Mammie vloog af en aan om de snel groeiende kleine te voeden en - als om haar zorgzaamheid te tonen in deze oneerlijke wereld - kwam ze haar jong voeden vlak naast de tafel.

Ik heb haar een slokje van mijn wijn aangeboden maar ze zag er al rood en oververhit genoeg uit en sloeg bijgevolg geen acht op mijn genereuze aanbod...

Geen opmerkingen: