Translate

zaterdag 10 maart 2018

TEGEN DOMHEID HEBBEN ZELFS DE GODEN GEEN WAPEN

Dankzij de vele gesprekken met interessante passagiers, ben ik tot een zekere conclusie gekomen die totaal geen wetenschappelijke onderbouw heeft en waarvan ik absoluut ook niet weet of ik correct ben maar het schept wat duidlijkheid in mijn brein en dat is al heel wat waard.

Zoals iedereen ondertussen al weet, hebben we hier in 'het beste en sterkste land ter wereld' een schipper aan het roer die langzaam zijn eigen bootje tot zinken aan het brengen is (als ie het al niet plotsklaps torpedeert terwijl zijn bewakers even in de ogen wrijven).
En hoewel ik begrip kan opbrengen voor de mensen die voor hem gestemd hebben maar daar al lang weer spijt van hebben, kan ik er nog altijd met mijn verstand niet bij dat er nog altijd hele legers idioten rondlopen die de halve zool en zijn onnavolgbare beslissingen ten volle steunen.

Daarom, geacht publiek, ben ik tot het besluit gekomen dat er twee soorten mensen bestaan.
Je hebt enerzijds de believers (de gelovigen klinkt niet helemaal zoals ik het bedoel in het Vlaams) en aan de andere kant van het spectrum zitten dan de 'factuelen' zoals ik ze graag noem.

Tegen believers is geen enkele logica opgewassen want dit soort mensen heeft zichzelf voorgenomen dat dit bepaald feit correct is of dat die persoon het waard is om hem/haar te volgen en je mag hemel en aarde verzetten; aan hun rotsvaste overtuiging valt niet te tornen.
Je ziet het in religie, je ziet het hier en nu in de politiek van de Verenigde Staten en je ziet het bij mensen die geloven in allerlei complottheorieen,
De anderen - de factuelen - kunnen praten als Brugman maar hun betoog glijdt van hun tegenstander af als water van een eend.

Toen mijn buren in Tanzania het hele, lange nachten wel erg bont maakten in het aanbidden van de Heer - duivelsuitdrijvingen inclusief - en ik het een beetje zat werd, heb ik een paar keer geprobeerd om tenminste het nachtlawaai een paar decibels naar beneden te krijgen.
Buurman pastoor en zijn gelovigen hadden me al heel snel door. Er was niks geen man te zien die vroeg om wat door te kunnen slapen, neenee, deze kerel was gestuurd door de Duivel zelve, daar waren ze heilig van overtuigd.
Tja, dan sta je klem want tegen iets onwankelbaars als dit geloof, sta je machteloos.

Een vergelijkbaar fenomeen schijnt zich nu voor te doen in de USA. Een groep standvastige supporters heeft besloten om zich te scharen achter hun kandidaat vanuit overtuiging maar helaas niet vanuit een factueel oogpunt.
En net daarom komt de schlemiel die dit land momenteel leidt, weg met ongeveer alles.
Betreurenswaardige feiten worden niet tegen het licht van de logica gehouden, ze worden gewoon aanvaard als een onderdeel van het hoger doel dat we niet hoeven te begrijpen.

Gelukkig ontmoet ik veel meer mensen in de auto die het nog altijd rationeel bekijken en die tenvolle beseffen dat hier een eind moet aan komen.
Volgende dinsdag zijn er verkiezingen in een zeer sterk republikeins bolwerk in Pennsylvania en op dit moment staat de kandidaat van de democratische partij voorop.
Het toont aan dat de believers met minder zijn dan gedacht en dat het gezond verstand - want hier gaat het tenslotte allemaal om - uiteindelijk toch zal zegevieren.
Toch nog maar eventjes wachten tot dinsdag voor we victorie kraaien....

1 opmerking:

Bart zei

Het is hier niet veel beter hoor.