Translate

dinsdag 2 februari 2010

DE BOER OP

Hayo, mijn sympatieke collega vond dat ik maar eens de hort op moest.
Het was allemaal makkelijk praten over field officers, collectors en go downs maar zolang ikzelf het harde rurale leven niet aan de lijve ondervonden had, bleef ik een leek binnen de wereld van het jatropha zaad.
Op zondag bracht ik de amechtig hijgende Antichrist voor de zoveelste maal naar het zielige stukje Arusha wat door moest gaan voor de garage van mijn motorfietsreparateur.
Er was zicht op de stinkende toiletten, dat is wel het minste wat je kan verwachten...

Adam en Faustina, sinds jaar en dag trouwe medewerkers van Diligent, de firma die eco-vriendelijke olie produceert, haalden me op en via de slechts mogelijke wegen reden we in zeven uur non stop naar Singida, onze uitvalsbasis voor de komende dagen.

Het plan was om er de field officers te ontmoeten, de mannen uit 1 stuk die uren op een klein brommertje door de bush hossen om de collectors te bezoeken waar het zaad verzameld wordt eens het door de boeren geplukt is.

Ik was voordien eens door Singida gereden terwijl het doel Gombe Stream en zijn chimpansees was, dus veel had ik er toen helaas niet van opgemerkt.
De streek was van een ruwe schoonheid.
Twee meren omzoomden de levendige stad en overal lagen enorme rotspartijen alsof de goden in langvervlogen tijden een partijtje petanque hadden gespeeld.
We werden overal hartelijk ontvangen, bezochten de stoffigste hutjes vol vliegen, hielden halt aan schooltjes waar het totale leerlingenbestand over de rooie ging bij het zicht van een blanke en kregen tenslotte als kers op de taart bij ons laatste bezoek van de dag Togwa aangeboden, een verfrissend en niet-alcoholisch drankje gemaakt van gierst, suiker en water.

Zeshonderd kilometer off road op twee en een halve dag en we zijn nu nog niet in de helft.
Dat belooft...


...het zielige stukje Arusha wat door moest gaan voor de garage van mijn motorfietsreparateur...

...De streek was van een ruwe schoonheid...

...alsof de goden in langvervlogen tijden een partijtje petanque hadden gespeeld...
...waar het totale leerlingenbestand over de rooie ging bij het zicht van een blanke..
...Togwa, een verfrissend en niet-alcoholisch drankje gemaakt van gierst, suiker en water.

Geen opmerkingen: