Translate

maandag 22 november 2010

MORANI MEETS PUFF ADDER...

De pofadder wordt wel eens 1 van de gevaarlijkste slangen genoemd.
Geenszins agressief is ie en het vergif is niet eens het meest giftige wat God bedacht heeft maar de pofadder, dik en vadsig, is een beetje te zeker van zichzelf en daarnaast gewoon een lui varken.
Daar waar andere slangen op de vlucht gaan wanneer de aarde begint te trillen door naderende voetstappen, vertrouwt onze nieuwe vriend op zijn camouflage kleuren.
Wie erop stapt, is gezien.

Op zaterdag gingen we met zijn vieren kamperen aan het kleine paradijsje, "warm water", maji moto waar een ondergrondse bron voor een kristalhelder poeltje zorgt, omgeven door tropische palmbomen.
Morani had de tijd van zijn leven in het gezelschap van Zion, jong en overenthousiast en op zondag pakten we in en reden we naar Moshi waar Freddy, een lokale gids, ons zou meenemen naar watervallen op de hellingen van de Kilimanjaro.

We wandelden door een prachtige omgeving met imposante valleien en klaterende beekjes en overal waar de honden water hoorden, verdwenen ze tussen de bomen om hun dorst te lessen.
Daar had Morani waarschijnlijk zijn ontmoeting met de pofadder.

Toen mijn vrienden me thuis afzetten, mankte Morani lichtjes maar dat zou wel van de inspanning zijn, zo bedacht ik.
Voor het slapengaan had de hond een flinke zwelling en ik maakte voor die ene keer een uitzondering en maakte zijn bed op vlak naast mijn slaapkamerdeur.
Tijdens de nacht controleerde ik de hond een paar keer. Hij ademde zwaar en lag er lethargisch bij.
Het beviel me niks.

Bij het eerste licht had Morani een achterpoot als een lamsbout.
Ik sneed knoflook, plukte rozemarijn en maakte een marinade van rode wijn en honing.
Excuses.
Ik sleepte 35 kilo niet-meewerkend gewicht in de auto en zette koers naar Lieve, de Vlaamse veeartse die hier al jaren woont en werkt.
Morani kreeg een hoge dosis cortizone en een antibioticakuur voor de volgende tien dagen om mogelijk gangreen tegen te gaan.
Daarnaast moet ie verschillende keren per dag een massage krijgen om het opgehoopte water terug in beweging te krijgen.
Meneer laat het zich allemaal welgevallen.
Ik verwacht zijn smekende vraag al voor Sinterklaas binnenkort: "baasje, mag ik een pofadder alsjeblieft? Dan word ik zo lekker verwend..."

2 opmerkingen:

Audrey zei

Ben blij dat hij nog onder de levende is.....verwen hem maar goed ! x

Mieke zei

Al goed dat het een traag werkend gif is EN behandelbaar..
Stel je voor ..