Translate

woensdag 2 maart 2011

SLEEPKIP

Iets valt me op en begint me mateloos te storen.
Mijn piepkleine Tante Lieve, de jongste van een nest van vier, viel vijftig jaar geleden voor een zongebruinde man, verliet de geborgenheid van Vlaanderen en belandde uiteindelijk in Aix en Provence met drie gezonde zonen maar zonder de zongebruinde man...
Haar emails en haar woordgebruik na vijftig jaar Frans zijn heerlijk, grappig en ontroerend.
Helaas begint me nu hetzelfde te overkomen en leuk vind ik het niet...
Negentig procent van mijn tijd praat ik Engels of Kiswahili en ik betrap mezelf erop dat ik soms twijfel over voor de hand liggende woorden in het Nederlands.
Is taal niet zoals fietsen of zwemmen en verleer je het ooit? Word ik gewoon oud of speelt het verleden waarin sloten Duvel niet weg te denken waren, een spel met me?

Sleepkip was gelukkig niet het woord wat me te binnen schoot maar toch vond ik trekvogel zo raar klinken.
Het bekte niet om maar in het vogeljargon te blijven.

Zoals elke ochtend ging ik vanmorgen een stukje wandelen met Moedige Morani in het eerste ochtengloren.
Mount Meru werd prachtig verlicht door een rozige zon, langzaam ontwaakte Kwa Idd City, mijn kleine dorpje en de rust van dat moment laadde mijn batterijen op voor de rest van de dag.

Met hele zwermen passeerden ze boven me. Rechtdoor en in stilte, in het gelid en met een oude wijze sleepvogel op kop die de trip vast al tien keer gedaan had.
Jullie mogen ze binnenkort verwachten: de ganzen, de ooievaars en de zwaluwen.
Het luchtruim zit vol met uitgaande vluchten en hoewel ik een vuistdik boek over onze vleugelvrienden heb, kon ik er geen enkele van benoemen.
Om te snappen dat ze ervandoor gingen richting Europa, daar hoefde ik dan weer geen ornitoloog voor te zijn...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zit voorlopig nog wel snor met dat taalgebruik van je!

Audrey zei

We kijken al uit naar de zwaluwen die in de zomer onder ons dak wonen ! En inderdaad....we hoeven je Nederlands nog niet te verbeteren ! x

Unknown zei

Voor ons betekent het alvast dat de lente weer in aantocht is. Laat maar komen!!!

Mieke zei

Ben ik blijkbaar aangemeld met het account van de school. Sorry hoor. Je nichtje..

Sofie zei

sleepkip, haha
ik betrap mezelf er ook op, de kinderen nog meer.. maar je taal zit wel goed :-)
mooi stukje

Anoniem zei

zo heerlijk gevoel dat er nog eens aan mij gedacht word,ik lees zo graag je blog,maar soms heb ik wel last met sommege zinnen, het allerbeste met je nieuw gezinneke
hartelijke groeten van je piepkleine tante.....

Bieke zei

hoe zalig moet dat zijn om al die vogels te zien te vertrekken, en te weten dat ze ons komen vergezellen in de lente!
Ik verwissel ondertussen ook al enkele nederlandse woorden voor spaanse, dus zo erg is dat allemaal niet ;-)
x
Bieke