Translate

vrijdag 17 juni 2011

GRIJZE MATERIE

Hoe ze werkt, daar zijn ze nog niet uit, al die professoren en onderzoekers.
Dat ze werkt, onze grijze materie, is een stelligheid...

Of het soms oververhit is, dat motortje in de bovenkamer van mijn Afrikaanse broeders en zusters, en bijgevolg alleen de vitale functies in stand houdt, is een vraag die ik me al langer dan vandaag stel.
Hoe het komt, of het genetisch bepaald dan wel aan de opvoeding ligt, daar zijn we nog lang niet over uit in discussies met mijn blanke vrienden en collega's.
Een hautain troepje blanken zijn we dan, met een minzame glimlach over zoveel stoemigheid en soms schaam ik me voor mijn eigen gedrag.

Maar soms kan je echt niet anders dan je afvragen hoe dit alles in godsnaam mogelijk is.
Toen we twee weken geleden op de Karibu Fair mama Claude, ons huismeisje kwijtraakten, was dat niet zo een drama.
Opduiken zou ze toch wel weer.
Erger was dat ze Maya en lil'E mee op sleeptouw genomen had en dat die twee koters zich misschien ooit wel eens vragen over hun toekomst zouden beginnen stellen.
We besloten mama Claude te bellen en de lieve schat antwoordde doodleuk "hier" op de vraag waar ze dan wel was.
Grappig en opgelost in geen tijd maar ik stelde me er weinig vragen bij.

Anders was het vandaag op kantoor waar Shukuru, onze nieuwe hoofdboekhouder en Adeline, een stagiaire van de universiteit er maar niet uit konden komen hoe ons internetkrediet dan wel moest opgeladen worden.
Ten einde raad kwamen ze mijn kantoor binnnen.
Ik ben nu lang genoeg in Tanzania om zelfs de minst voor de hand liggende mogelijkheid niet gelijk af te schrijven.

"Advanced-space-program-space-3-space-GB" stond op het begeleidende papiertje dat me ietwat verlegen overhandigd werd door het stel en dat moest doorge-SMS-t worden.

"Spel je dan die -space- voluit? ", vroeg ik aan Shukuru.
"Natuurlijk", was zijn onmiddellijke antwoord,"zo staat het er toch!!
Ik heb het desondanks nog een minuutje moeten uitleggen maar internet hebben we wel weer.

Benieuwd waar het probleem volgende keer zal liggen...

Geen opmerkingen: