Translate

zondag 24 mei 2020

OF WE NOG EEN HAPJE BLIEVEN?



Je kon al niet veel anders verwachten van een land waar de hoofdschotel op restaurant de entrée wordt genoemd.
Het krult mijn tenen zonder enige hulp van mezelf wanneer de kelner het voorgerecht (de "starter" om het eenvoudig te houden) afruimt en daarbij zegt: "Wat hadden we gewenst als entrée?"
Bemerk ook de "we" als in "Hoe gaat het met ons vandaag?" en "Hadden we nog wat meer water gewild?".
Ik dacht dat dit taalgebruik enkel voorbehouden was voor rusthuispersoneel en verpleegsters maar we hadden dat blijkbaar fout. 

Goed, de entrée dus.
Ik heb er een paar waar ik het nog altijd moeilijk mee heb en die wil ik graag delen.

CHICKEN FRIED STEAK



Een steak is dit die in ei en broodkruim wordt gerold en dan in een pan met flink wat olie wordt gebakken. Een beetje Wiener Schnitzel stijl eigenlijk.
Geen idee waarom die kip dan vernoemd wordt, maar we gaan niet al te moeilijk doen.

THE GRAVY BOAT



Ofte het sausvrachtschip als zeer vrije vertaling.
Hoort bij de chicken fried steak en is eigenlijk gewoon de sauskom. Het lijkt een beetje op een boot en mijn poētische landgenoten vinden het wel cool klinken.

CHICKEN AND WAFFELS



Men neme een wafel, gooit daar flink wat boter en siroop overheen.
Men neme een stuk kip, wentelt dat in broodkruim en gooit het in het frietvet.
Stuk kip gaat op de wafel en daarnaast worden dan dikwijls nog wat aardbeien of frambozen geserveerd.
Ik wilde het uit principe niet eten - wie vindt nu zoiets uit - maar ik heb het ondertussen geprobeerd en het is eigenlijk echt wel lekker.

ROCKY MOUNTAIN OYSTERS



Oesters zijn al niet mijn favorieten (snot in zeewater zou een betere naam zijn) maar de Amerikaanse versie wint met verve als er een kampioenschap lekkere-hapjes-met-misleidende-namen zou bestaan.
Stierentestikels zijn het (soms ook schaap of geit) die in broodkruim worden gerold (Amerika heeft een overschotbalans van broodkruim zoals je ondertussen hebt gemerkt) en dan opnieuw lekker in de frietketel worden gegooid.

Aan de andere kant, mensen die in een glazen huis wonen, moeten niet met stenen beginnen gooien dus we zwijgen misschien gewoon beter terwijl we genieten van onze wijngaardslakken en onze rauwe filet américain...









1 opmerking:

wobble zei

Ik heb al een Rennie nodig bij het bekijken van de foto's...