Translate

maandag 26 april 2021

SPANJE KAMPIOEN (DEEL IV)

 Voor zij die zich afvragen waar de vorige delen dan wel wonen; die zijn te vinden in 2008.

In juli 2008 reed ik in het donker naar huis op de motor en merkte ik een jeep op met Spaanse nummerplaten. De drie inzittenden reden een ritje van twee jaar over de hele wereld om een documentaire te maken en waren op weg naar Noord Afrika want een maandje later moesten ze in Spanje zijn voor het avondeten.

Ik overtuigde de mannen om de nacht in mijn huis door te brengen in plaats van een overval te riskeren op weg naar Nairobi en terwijl we een paar biertjes dronken, luisterde ik naar hun fantastische verhalen.
Nu dertien jaar later dacht ik plots aan de aangename ontmoeting en ik zond een email naar Daniel, de sociaalste van de drie.
Ja, hij herinnerde zich die avond nog - zelfs dat we naar Heroes del Silencio hadden geluisterd, de enige Spaanse CD die ik bezit waarschijnlijk - en hij vertelde me dat hij nog altijd dezelfde job had. Beetje rondrijden in een jeep, de mooiste plaatsen ter wereld zien en er nog voor betaald worden ook. Ik mocht hem onmiddellijk al heel wat minder...

De jongens maakten een serie, die Mundo Aparte werd gedoopt en die op YouTube te vinden is.
(een latere email van Daniel toonde me de meer professionele trailer die gebruikt wordt om fondsen voor nieuwe avonturen te verzamelen - prachtige beelden!!)
Daarna ging het een jaar naar de eilanden van de Stille Oceaan voor een reeks die Pacifico heet en die er nog indrukwekkender uitziet dan Daniels vorige werk.
Bekijk zeker deze clip. Het is van een ongeziene schoonheid.
De reeks zou op Amazon Prime uitgezonden worden maar ik schijn het niet te vinden.

Mijn Spaanse vriend zond me ook het deel van Mundo Aparte dat over Tanzania ging en voor zij die wat Spaans willen leren terwijl ze naar schuune beeldekes kijken: Daniel wordt wel erg bang van een olifant op minuut 14.20.

En nu zit ik me al de hele dag af te vragen waarom ik geen cameraman ben geworden...




Geen opmerkingen: