Translate

woensdag 28 april 2021

DE VOORDELEN VAN EEN KAPITALISTISCHE WERELD

 Wel, veel voordelen zijn er niet aan, mijns inziens, dus dit kan een betrekkelijk kort stukje worden.


Degenen die een kapitalistisch georienteerde markt verdedigen, komen natuurlijk aankakken met de meest fantastische verhalen over hoe iemand die in de goot leefde zich opgewerkt heeft tot multi-miljonair.
'From Zero to Hero' of  'wat je droomt, kan je bereiken' en 'geloof in jezelf en werk hard, dan kan alles'.

Wat ze er natuurlijk vergeten bij te vertellen, is dat voor iedere uitzondering - want dat zijn ze natuurlijk - er vijftig miljoen Amerikanen zijn die geen $400 aan de kant hebben voor een noodgeval. 

De eerste kleine groep is er op een bepaalde manier in geslaagd om het kapitalisme naar hun hand te zetten terwijl de andere 99% er eerder het slachtoffer van is. Ik heb het er al in vorige posts over gehad maar als een potentiêle klant word je letterlijk van alle kanten belaagd om je centen uit te geven.

Op alle vier hoeken van een kruispunt zit een fastfoodtent (met een drive thru natuurlijk, dan hoef je je luie krent niet uit je auto te heffen); het nieuws wordt om de drie items onderbroken om je iets totaal onnodig op te solferen en niet-te-missen voordeeltjes worden je constant aangereikt via de reguliere post, SMSjes of emails.

De meeste van mijn medebewoners worden makkelijk overtuigd dat ze een auto moeten leasen en die om de twee jaar moeten inruilen. Ze zetten hun huis vast op een afbetaling van dertig jaar en staan er niet bij stil hoeveel extra interest ze betalen voor dit gebruiksgemak. En door gebruik te maken van al die voordeeltjes staan hun credit cards constant in het rood en betalen ze ongeveer 20% interest op die kaarten per maand. Een bodemloze put is het en dan nog eentje waar je niet makkelijk uitklimt.

De keerzijde van de medaille voor al de leveranciers van constante uitgaven, is dat de concurrentie ongemeen hard is en dat je er alles aan moet doen om je klant te houden.

Het volgende overkwam me in de vorige paar weken:

Ik kreeg een aanbod om een nieuwe credit card te gebruiken. De kaart kwam interestvrij voor de eerste 18 maand en gaf daarnaast een $200 cash back als je $1000 uitgaf in de eerste drie maand.
Daarnaast kon je je kaart ook zo instellen dat je een maximum van 3% terugkrijgt op een uitgave naar keuze. 
Aangezien ik wat uitgaven in het departement 'home improvement' had komen, koos ik hiervoor.
In het begin van de week kreeg ik een mailtje dat ik de $200 cadeau zou krijgen en dat ik daarnaast ook nog $89 verdiend had met mijn eigen uitgaven. Ik duwde op wat knopjes in de app en inderdaad, de $289 verscheen als een inkomst op mijn credit card.

Ik had ook $1300 moeten uitgeven voor wat meubels en natuurlijk kwam er twee dagen later een bon via de post die me 10% aanbood bij dat bedrijf. Toch maar eens geprobeerd; kwaad kan het niet en toen het meisje aan de telefoon een beetje tegenpruttelde, maakte ik haar vriendelijk duidelijk dat ik helaas niet meer bij hen zou kopen. Ik kreeg op slag $130 terugbetaald.

Gisteren dan zit er een nagel in mijn achterband. 
Ik naar Discount Tire waar ze gratis de klus klaren als je maar belooft dat je banden bij hen zal kopen (ik doe het al jaren na een paar ijdele beloftes trouwens). Het profiel van de banden wordt ingedeeld in groen, geel en rood en of ik weet dat de achterbanden al in geel zitten, gevaarlijk tegen het rood aan en dat ik er eigenlijk dringend twee nieuwe nodig heb?

Ik riposteer met gegevens over de onmiskenbare droogte in New Mexico en dat mijn slicks eigenlijk beter op de weg kleven dan banden met profiel en daar is mijn bandenmannetje niet blij mee want dat betekent geen commissie voor hem.
Even later komt hij terug.
De nagel zit ook door de zijkant van de band en dat kan niet gerepareerd worden. Total loss.
Maar...
Ik had bij de vorige aanschaf $13 extra betaald zodat mijn band beschermd was tegen alle calamiteiten zolang ie niet in de rode zone zat. En laat ik daar nu een paar honderd kilometer vanaf zitten.
Hopla, een gratis nieuwe band dus mijn twee banden kostten me plots maar de helft van de prijs.

En het houdt niet op.
Ik zie dat er teveel aangerekend is op mijn internetrekening. Ik bel en krijg een vriendelijk heerschap aan de lijn die de fout onmiddellijk rechtzet en me $25 extra teruggeeft voor de emotionele schade. Hij vraagt me of hij nog iets voor me kan doen en ik klaag over de trage internetsnelheid. Niet dat ik daar ook maar iets van voel maar de technieker had me verteld dat ik op een tragere lijn zat. Wat dat ook moge betekenen.
Het mannetje aan de andere kant van de lijn vindt dat heel erg voor me maar beide snelheden, de beloofde en de werkelijke, vallen in dezelfde prijscategorie.
Nou, dat vind ik toch een beetje boerenbedrog, is mijn ontevreden antwoord.
Het jongmens klikt wat dingetjes aan op zijn computer en is een minuut later bereid om me $5 per maand korting te geven. En alweer $60 uitgepaard op een jaar.

Er zijn ontelbare videofilmpjes te vinden op het internet die je duidelijk maken waar en hoe je wat voordeeltjes kan scoren en ik kijk er graag naar.

If you can't beat them, join them!!

 

 


Geen opmerkingen: