Translate

zondag 13 juni 2021

DE ROTSIGE BERGEN (DEEL II)

Wat voorafging: ik bezocht een prachtige pueblo van de jaren 1200 in Aztec, NM tijdens mijn rit naar Colorado.


 


Ik reed verder naar het noorden en het landschap veranderde onmiddellijk eens ik Colorado binnenreed.
Voorbij was het met de droogte, het grijze en het bruine van New Mexico. Nu reed ik door weiden, doorsneden met beekjes terwijl in de verte de machtige Rocky Mountains oprezen.





Uiteindelijk bereikte ik Silverton op een hoogte van 2840 meter en zou ik 45 kilometer stijgen en dalen tot ik uiteindelijk - en hopelijk - in Ouray zou aankomen op een hoogte van 2350 meter.

Dit was The Million Dollar Highway en hiervoor was ik naar Colorado gekomen.
De weg was in 1880 aangelegd door Otto Mears (moet wel met zo'n naam), snijdt door honderd lawine-paden en heeft 412 doden geëist sinds 1992.
Dat zijn er veertien per jaar gemiddeld of anders eentje per maand!
Per jaar kost de weg $2 miljoen aan onderhoud en in 1880 werd $1000 per 30 centimeter uitgegeven aan de constructie en kwam de weg aan zijn bijnaam.

Ik was niet helemaal zeker hoe het hele avontuur zou verlopen maar het mooie, droge weer maakte de hele trip een makkie. Als je niet te gek gaat doen op de stukken waar er geen reling staat en in de haarspeldbochten, dan valt het allemaal wel mee...







Ik bereikte Ouray, zag dat ze er ook al een opera hadden - met 1020 inwoners krijgt iedereen vast een job in de productie - en vond een lokale brouwerij die ook nog eens lekkere hamburgers verkocht.




Ik reed verder naar het noorden tot in Ridgway waar ik een prachtig rondje maakte om uiteindelijk na 650 kilometer aan te komen in Mesa Verde National Park.





De ingang van Mesa Verde National Park









Pas een paar dagen nadat ik terugkwam vertelde iemand me over The Last Dollar road, een offroad avontuur vlak naast de weg die ik gereden heb. 
Misschien maar goed dat ik er niet van wist.
Heel mooi, dat dan weer wel!!





Geen opmerkingen: