Translate

maandag 14 juni 2021

DE ROTSIGE BERGEN (DEEL III)

 Wat voorafging: Ik reed de Million Dollar Highway maar miste de Last Dollar road.


Aan het visitor's center van het park.


Aangezien we in deze tijden allemaal verslaafd zijn aan de online en die befaamde online niet aanwezig was in Mesa Verde National Park zat ik er een beetje verweesd bij om een uur of zeven 's avonds.
Ik had wel een boek mee maar dat bladzij na bladzij lezen, dat had ik al zo lang niet meer geoefend dat ik ondertussen de aandachtsboog van een goudvis had. Een dooie dan nog.

Dus ging ik om halfnegen naar bed, begeleid door het geluid van de twee lieve, blonde dochtertjes van de tent naast de mijne.
Tegen tienen was ik er zeker van dat ze geadopteerd waren door mensen nadat ze uit een Pterodactylnest gevallen waren op jonge leeftijd en begon ik echt te hopen op de komst van een hongerige beer.

Ik stond om half zes op, zat om zes uur in de auto en reed een goeie dertig kilometer naar de andere kant van het park.
Bleek dat de zijwegen pas om 8.30 openden. Het museum dan maar hoewel ik me niet kon voorstellen dat ze dat zo ontieglijk vroeg zouden bemannen. Helaas was dat gebouwtje gesloten voor een opsmuk.
Waarom dat niet gebeurd was tijdens de lockdown was me een raadsel maar goed.

Dus deed ik het enige wat ik aanvaardbaar achtte in The Land of The Free.
Ik slalomde door de afsluitingen en had die hele hoek van het park voor me alleen.
Alleen?
Neen, een oude man keek me met een schaapachtig glimlachje aan terwijl hij uitlegde dat hij gewoon zijn busje een beetje uit het zicht had gezet om daar te slapen. Aan zijn verfomfaaide toestand te zien was het niet zijn eerste dag ook dat hij dat spelletje speelde.

Samen reden we van stop tot stop en toen de wegen eindelijk openden en de horden binnenspoelden, hadden wij alles al lang bezocht in een bijna sacrale stilte.

De meeste sites in dit park waren pas ontdekt op het eind van de jaren 1800 maar ze dateerden wel van de dertiende eeuw.

Het was prachtig om zien hoe de vroegere bewoners beschutting gezocht hadden in spelonken en welke prachtige woningen ze daar hadden gebouwd.



The Long House.






Cliff Palace.







The Balcony House.








The Square Tower House.


Misschien toch nog wat foto's van het internet want mijn mobieltje toont niet echt hoe ongelooflijk mooi het daar wel is...












Geen opmerkingen: