Translate

dinsdag 6 september 2022

THE WELL KNOWN SOLDIER





Voor de vijfde keer dit seizoen was ik in Chicago om nog maar eens het hele end naar de Stad der Engelen te rijden en een paar dagen terug stootte ik louter toevallig op iets wat ik wel eens wou zien.

Op dat moment wist ik nog niet hoe diep het me zou raken en om die reden zit ik nu te typen na vier maand stilte.

Samen met goeie vriend en collega Scott stapten we een paar blokken van het hotel de Harold Washington bibliotheek binnen. Harold Washington was de eerste zwarte burgemeester van 'the Windy City' en daarom had ie zijn eigen bibliotheek gekregen.

De beambte van dienst toonde ons de weg met de wijze woorden "roltrap van de tweede naar de derde verdieping en je zal het wel voelen".
En of we het voelden!!

Boven de roltrap hangt een enorm tapijt van dog tags.
Een dog tag is wat een Amerikaans soldaat rond zijn nek draagt in tweevoud als hij uitgestuurd wordt om een - meestal zinloze - oorlog te gaan voeren.



Als onze jongeman sneuvelt en als er andere soldaten in zijn buurt zijn, wordt de ketting losgemaakt en neemt de overlevende één metalen plaatje mee om het slachtoffer in een statistiek te veranderen.
Het ander stukje metaal wordt tussen de boven- en ondertanden achtergelaten voor eventuele latere identificatie.

Boven de roltrap in de bibliotheek hangt een tapijt van 58.300 dog tags.
Het aantal overleden Amerikaanse soldaten in de Vietnam oorlog.
Eigenlijk ga je langzaam naar boven onder meer dan vijftigduizend doden en ik garandeer je, het is hallucinant!!






En leren we er iets van? 
Nooit blijkbaar. Dat is wel duidelijk...







 




Geen opmerkingen: