Translate

maandag 17 december 2007

METEN IS WETEN

Soms stel je je vragen over de werking van het afrikaanse brein.
Alvorens iemand nu gaat steigeren; deze opmerking is geenszins racistisch bedoeld. Het gaat er alleen om dat volgens velen - ik blijf nog steeds sceptisch - logisch denken aangeleerd wordt.
Om hetgeen wat volgt te begrijpen hoop ik dat believers van de aan-te-leren-logica gelijk hebben, terwijl ik nog altijd geneigd ben te geloven dat je logisch denken in je hebt...

Binnenkort hebben we bezoek van Matthias en Sam en daarvoor wil ik een muskietennet in de tweede slaapkamer.
Zakayo, mijn altijd even lieve nachtwaker werd erop uitgestuurd. Een mooi plannetje in zijn achterzak, de uitleg nog eens duidelijk gegeven, toog ie naar de timmerman.
Het houten frame moest 2m10 op 2m30 worden. Dat stond duidelijk aangegeven op het plan.

Het frame kwam aan, Zakayo leek heel tevreden tot ik er de meter bij haalde.
1m80 op 1m90...
Wie het in zijn botte hersenen gehaald had, weet ik niet, maar het frame was dus aan een kant 30 en aan de andere kant 40 cm korter dan de opgegeven maten.
Voor Zakayo was dat geen verrassing en al evenmin een probleem. Hij sleepte het onhandige ding helemaal alleen terug naar de timmerman en zonder meerprijs zou alles aangepast worden.

Op dag drie was het onding terug. Nu was het 2m30 op 2m32.
Daar kon ik wel mee leven, ware het niet dat we het frame niet door de deur kregen.
Daarnaast had de brave man er gewoon latjes als verlenging aan gezet. Die werden dan weer op hun plaats gehouden door overlangse balkjes terwijl hier en daar de scheefgeslagen nagels van het eerste project uit het hout staken.
Het was waarlijk een afschuwelijk zicht.

Om mijn woede te botvieren, sloeg ik het hele frame uit elkaar. Zakayo deed voorzichtig een stapje achteruit en ik stond nahijgend te genieten van mijn destructieve genoegdoening.
Samen puzzelden we even en na een uurtje hadden we een deftig frame met de juiste maten.
Vergeet het niet: "wat je zelf doet, doe je meestal beter."

Geen opmerkingen: