Translate

maandag 27 december 2010

DE WIJZEN GINGEN NAAR HET OOSTEN (DEELIII)

Als kerstgeschenk kon het tellen.

Mijn sympatieke baas voorzag ons van twee ticketjes naar het Oosten in de kerstperiode.
We boekten een tussenstop van vier dagen in Hong Kong en daarna vlogen we naar het vroegere Portugese Formosa, of wat nu Taiwan is...

We lieten mama Claude en moedige Morani achter bij het huis. Voor het eindejaar was ook een extra nachtwaker een goed idee.
De Tanzaniaanse traditie zegt dat er veel moet gespendeerd worden in die tijd van het jaar, ook als je de benodigde fondsen niet hebt.
Het pijnlijke nieuws uit Arusha bereikte me ondertussen al: het huis van Nederlandse Annelies werd leeggeroofd en op terugweg van de politie werd ze nog eens in de auto overvallen ook.
En Trish, de Australische kapster, reed zich vast en was zo dankbaar toen ze vier barmhartige Samaritanen zag opduiken.
Die zouden haar vast helpen, zo dacht ze.
Ze hielpen haar inderdaad.
Ze werd bevrijd van haar centen en haar laptop zodat het loskomen van de auto wat vlotter zou gaan...

We vlogen in twintig uur naar Hong Kong en ik belandde in een wereld die totaal de mijne niet was.
Platte commercie, zakelijkheid die zich in onvriendelijkheid uitte en een mierennest van het ergste soort.
We verlieten de luchthaven (links houden, ook te voet! Gele streep in het midden van het gangpad!). We moesten om de haverklap onze handen ontsmetten aan automatische pompjes onderweg en onze temperatuur werd tijdens het wandelen gecontroleerd.

Met een gratis bus die bestuurd werd door een totale gek op speed bereikten we het centrum en we belandden in een triest kamertje van een guesthouse dat geleid werd door een o zo lieve opa dat we op slag alle ongemakken vergaten.

Het was duidelijke dat Hong Kong enkel draaide op de jacht. De jacht naar meer geld, naar het nieuwste gagdet, naar een hogere status.
Op de eerste avond werden we - niet gewend aan de Hong Kong Dollar - opgelicht in een electronicawinkel met een wisselkoers factor tien en toen ik de dag erop verhaal ging halen, werd me koudweg meegedeeld dat Hong Kong een vrije markt had en dat ik maar beter moest opletten...
Er waren de patserige bolides en de enorme wachtrijen voor veel te dure winkels; het was totaal mijn wereld niet!!

...Platte commercie, zakelijkheid die zich in onvriendelijkheid uitte en een mierennest van het ergste soort...

...alles werd om de haverklap ontsmet...


...Er waren de enorme wachtrijen voor veel te dure winkels...



...en de patserige bolides...

1 opmerking:

Mieke zei

Zomaar twee tickets HONG KONG van de baas kado gekregen???
Wat voor een baas is dat zeg?
IK vraag mijn baas liever twee tickets richting Tanzania..
Maar ik vrees dat ik daar niet zal mogen op hopen.
HONG KONG , Jan!!! IK had er veel geld op willen verwedden om jou te kunnen vertellen dat dit helemaal niet jouw ding is... maar kom... alles is goed om eens in levende lijve te hebben gezien hé. Lieve kerstwensen en een happy 2011.