Translate

maandag 23 januari 2023

SPREUKEN, GEZEGDEN EN UITDRUKKINGEN

Je zal het maar meemaken.
Zit je op je gemak een beetje te genieten van de ondergaande zon in je tuintje en komt er een Whatsapp binnen.
Een berichtje van een leuk persoon (m/v).
Een persoon met een meer dan gemiddelde intelligentie, met een hoge opleiding en met een voorliefde voor al wat woorden bevat.
Boeken, woordspelletjes en zinsspelingen.

Met plezier begin je het berichtje te lezen.
Tot plots de wereld stil komt te vallen. De zon zakt niet verder. De vogels stoppen met hun avondlied.

In de verder normale tekst - er is duidelijk geen alcohol, cocaine of plotse afasie in het spel - valt de anomalie dubbel zo hard op.
Ik voel verdriet en woede en opstandigheid want dit kan niet.
Dit kan nooit en al zeker niet van deze persoon.

Er staat ... en hier krijg ik het zelfs eventjes moeilijk om dit neer te schrijven.
Het lijkt alsof mijn vingers niet meewillen op het klavier; alsof mijn verstand me aan het ontvluchten is.
Er staat "Het klopt als een waarheid".

Los van het feit dat een waarheid blijkbaar enkel als een bus kan kloppen of anders wel op een koe moet lijken, vind ik het nog altijd revolterend nu vier dagen later dat dergelijke barbarismen op de mensheid kunnen losgelaten worden zonder een onmiddellijke excommunicatie van het Nederlands sprekende ras in het bijzonder en het mensdom in het algemeen.

Het wordt nogal een feesttent als iedereen op eigen stammetje zomaar spreekwoorden, gezegden en zegswijzen voor de tijgers gaat gooien.
Mensen die zo redeneren, denken dat zij de beste stuurlui zijn die op de kade staan maar ze zullen van een geschoren kermis thuis komen als ik hierover een dollar in het zakje kan doen.
Zolang ik wat in de gazpacho te brokken heb, zal ik me weren als Satan in een wijwaterkuip om ons van gelijkaardig onheil te behoeden.

Het geeft geen stap dat elke Peter of Luk ons allemaal in de banden gaat rijden omdat zij denken dat ze een wit schoentje voor hebben om zomaar onze mooie taal naar de tonijnen te laten gaan.
Nooit zal ik de leibanden laten vieren in ons taalgebruik want ik wil niet met lege handschoenen achterblijven eens dit tuig van de uitstekende rand zijn slag in het huis binnenhaalt.

Misschien wordt dit een sifilysarbeid maar nooit zal ik toegeven.
Zolang er leven is, is er mogelijkheid, dat klopt als een waarheid...

*circus
*houtje
*leeuwen
*aan wal
*kale
*duit
*soep
*een duivel
*wijwatervat
*pas
*Pier of Pol
*wielen
*voetje
*haaien
*teugels
*handen
*richel
*thuis haalt
*sisyphus
*hoop










3 opmerkingen:

wobble zei

Hardop gelachen met syfilisarbeid!

Mama zei


Groot gelijk : dit is van de ketel gerukt !

Nyuki Ndogo zei

Ik vind je heel goed bij de duimen zijn…