Translate

dinsdag 27 september 2011

NIET OP SCHOOLREIS....

Als ik om me heen kijk op bureau of in de stad en mensen een rekenmachine zie nemen om 3,000 en 7,000 op te tellen; als ik tot mijn schade en schande moet vaststellen dat mijn collega's geen idee hebben wat een breuk of een procent betekent...

Als mensen niet weten wat de buurlanden zijn van Tanzania en niet beseffen dat Europa niet hetzelfde is als Amerika...

Als ik dat allemaal besef, dan is het maar een kleine stap om in te zien dat er iets schort aan het onderwijssysteem in dit wondermooie land.
Tot vorig jaar werd 0.34% van de jaarlijkse belastingsinkomsten uitgegeven aan educatie.
Dit jaar wordt het 0.12%...

Nu kan die 0.12 wel meer zijn in absolute cijfers dan de voorgaande 0.34 maar daartegenover staat ook dat de bevolking alweer wat aangegroeid is en dat het leven in het algemeen duurder is geworden.

Hoe kan je in godsnaam verkozen zijn, dus ergens wel enig licht in je bovenkamer hebben, zonder te beseffen dat je land de dieperik inschuift als je niet zorgt voor een goed onderbouwde gestudeerde klasse.

Zolang de zakkenvullers ginds aan de top denken dat het wijs is om de hele bevolking dom te houden; zolang zal dit land geen vooruitgang boeken, afhankelijk blijven van de steun en inbreng van anderen en bijgevolg ook mensen met een hoger intellectueel niveau van buiten de landsgrenzen met de mooiste jobs zien weglopen.
Het is triest te zien dat blanken, Indiers en zelfs Afrikanen van buurlanden hier de best betaalde jobs aangeboden krijgen omdat het onderwijs hier nu eenmaal niets voorstelt.

Maar de hoofdkaas van dit land en zijn trouwe clubje aanhangers hebben dan weer wel genoeg inzicht om hun eigen kinderen overzee op kostschool te sturen; dat dan weer wel...

2 opmerkingen:

Bart zei

Zo is het al eeuwen en dat zal ook heel moeilijk te veranderen zijn. De mens denkt steeds meer alleen aan zich zelf. Kijk maar naar de bonus cutluur.

Mieke zei

ik kom af om les te geven!