Translate

zondag 3 februari 2008

VERSCHILLENDE VISIES, MAAR ANDER ONDERWERP

Er wordt heelwat afgekakeld over het Licht zien, de nieuwe Weg bewandelen en de Waarheid begrijpen over de hele wereld in het algemeen en in deze contreien in het bijzonder.
Er wordt mij natuurlijk meermaals gevraagd of ik een bijna-dood-ervaring heb gehad en of er dan een tunnel met een wit licht was, maar helaas moest ik mijn toehoorders steeds teleurstellen. Er was helemaal niets behalve diepe, diepe slaap en verpleegsters die de hele tijd foltertuigen in je lijf zaten te hengsten...

Nu zijn onze afrikaanse vrienden nogal erg religieus ingesteld. Naast mijn huis is een kerk van de zevende dag adventisten en het mag gezegd, die mannen kennen iets van lawaai-overlast.
Toen ik nog veroordeeld was tot twintig uur bed per etmaal, heb ik de priester gevraagd toch op zijn minst 's nachts de duiveluitdrijving en de verschijning van de heilige geest stil te leggen maar de goede man kon niet op mijn vraag ingaan omdat de nood tot een gesprek met god op ieder moment van de dag de kop kon opsteken.
Wat je zieke buur daar dan van dacht, was van geen belang...

Eergisteren kwam mijn beste vriend Angelo terug naar Arusha. Hij werkt in Sudan en komt om de twee maand decompresseren in Tanzania.
We gingen zoals vanouds naar The Seven Up Garden waar we vroeger altijd naar opzwepende ritmische afrikaanse muziek luisterden terwijl we wachtten op onze BBQ met een lekker biertje.
De muziek was er niet meer, net zoals het bier of enige andere alcoholische drank.
De baas van de uitspanning was new born christian geworden en had dus gelijk maar alle zondige uitspattingen verboden.
De tent die ooit zinderde van de dagelijkse drukte, zag er leeg en deprimerend uit.
Ik vertelde het verhaal aan Martien, een nederlandse boer die bij mij in de buurt woont.
Hij had een dagloner op bezoek gehad van dezelfde christelijke splintergroepering. De bekeerde man wou wel de tarwe maaien, maar niet de gerst.
Van gerst wordt namelijk bier gemaakt en dat is zondig.
In westerse landen zou de zaakvoerder zijn economische belangen laten primeren op zijn geloofsovertuiging, maar hier hoeft dat helemaal niet.
Je bent - door je religie - toch gered.
Wat kan je dan nog overkomen?

Geen opmerkingen: