Translate

dinsdag 17 juni 2008

INFORMATIE EN COMMUNICATIE

Gisteren was weer een dag vol verbazing en verbijstering.
Ik ben - ook al zeg ik het zelf - veel minder snel opstandig dan vroeger als de dingen niet helemaal gaan zoals verwacht maar deze evolutie is geenszins een waterdichte oplossing tegen de ondoorgrondelijkheid van een afrikaans georienteerd brein.
Ik vertrok gisteravond thuis om samen met Nery iets te gaan eten in de stad.
Op een goeie twee kilometer van mijn huis, gaf mijn trouwe moto de geest.
Geen lampje brandde nog, the antichrist was in een doodse stilte gehuld.
Ik belde Zakayo, de altijd aanwezige nachtwaker en na een half uurtje kwam ie luid kwekkend met twee vriendjes aangestapt.
De drie kereltjes duwden de moto terug naar huis terwijl ik mijn weg terug zocht in een berm die meer weg had van een slagveld.
Eenmaal thuis aangekomen gaf Zakayo me te kennen dat hij de motor wel weer aan de praat zou krijgen en daar slaagde hij nog in binnen de minuut ook.
Glunderend keek ie me aan totdat ik vroeg waarom we dat niet aan de rand van weg gedaan hadden, dat had een halfuur en een hoop amechtig geduw gescheeld.
Zakayo haalde verslagen zijn schouders op en moest ootmoedig toegeven dat dat ook een goed idee zou zijn geweest....

Ondertussen was Nery onderweg met een taxi. Nery is indisch maar is wel opgegroeid in Dar Es Salaam en deelt bijgevolg de soms onbegrijpelijke hersenkronkels van de echte Tanzanianen.
Ik schatte haar ritje op een halfuur dus bleef ik geduldig buiten wachten in de druilerige nacht.
Na twee uur, terwijl ik het al lang opgegeven had, kwam de taxi eindelijk aan.
Onze doelloze telefoontjes en de veelvuldig uitgewisselde sms-en hadden geen opheldering gebracht.
Nu we samen in de taxi zaten, bleek dat Nery een goeie twintig kilometer buiten de stad zat toen ze me liet weten dat ze eraan kwam en dat, daarnaast, de chauffeur bij een uitwijkmanoeuver in de gracht was gesukkeld.
Allemaal informatie die niet gedeeld moest worden omdat dat gewoon niet relevant leek...

De onvolprezen Sam Rutherford, organisator van de zwaarste tochten door de woestijn, vertelde me ooit dat elke afloop staat of valt met degelijke informatie en duidelijke communicatie.
Ik kon hem enkel volledig gelijk geven....

1 opmerking:

wobble zei

Misschien ligt het wel aan je schabouwelijk Engels...

:-p