Translate

woensdag 5 oktober 2016

DE AMERIKAANSE KEUKEN

... en dan heb ik het over het gedeelte van het huis waar maaltijden gekookt  opgewarmd worden.

We hebben flink wat huizen gezien en wat me opviel, was dat ze bijna allemaal een open keukenplan hadden.
Lekker makkelijk om met je gasten of de rest van het gezin te blijven praten terwijl je de zware taak van 'pizza in de microgolf' op je neemt.

Een gemiddelde keuken heeft een gasfornuis met vier kleine brandertjes waar maximaal een eitje kan op gebakken worden.
Vergeet het om daar een steak op te kleuren of wat te gaan wokken.
Onder dat fornuis zit dan een oven waar - voor Thanksgiving - een hele familie kalkoenen kan in worden klaargemaakt.
Persoonlijk heb ik er al aan gedacht om onze oven om te bouwen tot een sauna.
Plaats zat...
Boven het fornuis hangt een dampkap die alle bakluchtjes filtert (zou moeten filteren) en die dan - tot mijn verbazing - weer in de keuken/woonkamer spuwt.

Heel vaak hangt ook de microgolfoven boven het kookfornuis en onder de dampkap en betreft het hier nog maar eens een gigantisch model want tenslotte moeten er dagelijks chicken nuggets of fish fingers in grote aantallen worden opgewarmd.

Verder vinden we ook nog een koelkast/diepvries naar Amerikaans model terug. Gigantische deuren heeft zo'n ding want vruchtensap of melk wordt aangekocht in flessen van een gallon ofte 3.78 liter.
Ongeveer elk koeltoestel heeft ook een dispenser vooraan waar naar believen gekoeld water, ijsblokjes of gemalen ijs kan getankt worden. Zeer handig en nu al onmisbaar.

Tot mijn grote vreugde is ook elk huis uitgerust met een vaatwasmachine maar die is dan weer niet zo ruim is als alle andere kookapparatuur doet vermoeden.
Meeneemmaaltijden, plastieken bordjes, zilverpapier, fastfood-drinkbekers weet u wel.
Spaart heel wat op het afwassen (en doet je eruit zien als een cultuurbarbaar, maar daar hebben we het later over).

Niet in de keuken maar wel prominent aanwezig gezien hun enorme grootte vinden we ook nog de wasmachine en droogkast in het waskot.
Je kan er de kleren van het voltallige voetbaleftal in wassen en voor 1 keer ben ik akkoord met de slogan 'groter is beter'.
Een kingsize donsdeken of twee hoofdkussens; het gaat er vlotjes in en is na twee uur weer helemaal netjes en droog.

Het is allemaal even wennen maar ondertussen ben ik ook al een expert in crispy bacon in de oven en baked beans in de microgolf.
Het gaat snel bergaf met me...



Geen opmerkingen: