Translate

vrijdag 14 oktober 2016

VERKEERDE REGELS

En hoe gaat het er hier allemaal aan toe op de openbare weg?
Interessant om te zien hoeveel verschillen er mogelijk zijn terwijl de internationale wetgeving er wel moet voor zorgen dat we ons zonder al te veel moeite netjes gedragen op buitenlandse wegen.

Vooreerst, Amerikanen in the South West zijn uitermate hoffelijk.
Maak je nog maar aanstalten om je kleine teen van het voetpad op de rijweg te verplaatsen, dan stopt de aankomende chauffeur al 20 meter weg van je,
Pas achteraf kwam ik te weten dat hier ook flink wat eigenbelang speelde. Raak een zwakke weggebruiker met je moordvoertuig en je krijgt een batterij advocaten over je heen.
Het slachtoffer veinst een pijnlijke rug of een whiplash en jij betaalt voor de rest van je leven zijn of haar huis af.

Verder mag je aan de meeste stoplichten rechtsaf slaan door het rode licht.
Een hele uitdaging voor een heel gehoorzame Vlaming maar net zo goed geeft me het me elke keer een kick alsof ik iets tegen de regels aan het doen ben.

Wat ook een mooie is, zijn de kruispunten met een stoplicht aan alle vier de zijden.
Iedereen dient te stoppen en degene die eerst gestopt is, mag ook weer eerst vertrekken en heeft dus voorrang op alle anderen.
Het vergt wat oefening en er is nu en dan wel wat verwarring maar in dat geval komt de hoffelijkheid weer bovendrijven.

De schoolbussen dan, stoppen om kindertjes op of af te laden en dan gaat een heel arsenaal oranje knipperlichten aan (en weer uit natuurlijk, daar zijn het knipperlichten voor) en tegelijker tijd gaat ook een STOP bordje aan de zijkant van de bus naar beneden.
Op dat moment mag niemand nog passeren tot de laatste koter die zijn jas vergeten is en terug tot achterin moet lopen, veilig op het voetpad is.
Ooops, mijn boekentas
En mijn pet.
Ik heb er al wortel zien schieten in hun auto in de korte tijd dat ik hier ben...

Ook lekker handig is dat je op een rijweg met meerdere vakken gewoon kiest waar je rijdt. Rechts, midden, uiterst links; het maakt allemaal niet uit. Heel wat handiger dan het Belgische systeem waar je aan 90 klem zit op de middelste rijstrook (de aardappelen zijn gaar. Dat is vreemd; ik dacht dat ik rijst rook - maar dit geheel terzijde) achter een oude Datsun met een man met een gleufhoedje.

Het gaat er allemaal heel rustig en voorzichtig en galant aan toe naar mijn mening en toch heb ik hier al meer ongevallen gezien dan in mijn tijd in Afika en Azie tesamen.
Geen idee hoe dat komt helaas...


Geen opmerkingen: