Translate

dinsdag 27 juni 2017

EEN STUKKIE RIJDEN (DEEL IV)

(Barlow, CA - Sequoia NP - 450 km)

Het was zondag maar toch was Jiffy Lube, een garageketen open. Ik kwam vijf minuten voor openingstijd aan en vond drie wachtenden voor me. De Amerikaanse gewoonte om de klant altijd en overal te dienen, kwam vandaag zeer goed van pas.
Na een halfuurtje reed ik alweer - olie en filters vervangen - en stopte ik aan Walmart voor een paar noodzakelijke aankopen na mijn uitgebreide reiservaring van 1 dag.
Ik zou vanaf nu altijd 12 liter water bij me hebben en verder ook wat snacks. Vaseline was een goed idee om handen, voeten en gezicht in te smeren in dit droge klimaat en ook zonne-creme zou van pas komen.

Tegen de middag reed ik Sequoia National Park binnen en via een prachtig kronkelende weg ging het helemaal naar 2,200 meter waar het lekker koel was.
Ik bezocht  de Sherman Tree, de zwaarste boom ter wereld en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was.
De kerel is 83 meter hoog, heeft aan de voet een omvang van 11 meter en weegt zomaar eventjes 2 miljoen kilogram.

En verder ging het, de hoogte in.
Alle campings bleken volzet want alle Amerikanen, Chinezen en Nederlanders hadden hetzelfde idee gehad als ik vandaag.
Helemaal afgelegen vond ik toch nog Horse Back aan het eind van een zandwegje. Er was geen sanitair en er werd veelvuldig melding gemaakt van beren maar het leek me toch het proberen waard.

Tegen half vier had ik mijn tent opgezet en toen vroeg ik me af wat er nog te doen viel.
Wegens de brandende zon werd de wandeling ingekort; koken mocht niet vanwege het brandgevaar (niet dat ik iets te koken mee had gebracht) en in de wijde omgeving had ik geen buren.

Ik hield me een paar uur bezig met Spoo Pee Doo van Dimitri Verhulst maar tegen acht uur werd het te koud buiten.
Na een zweterige nacht gisteren, werd het nu bitterkoud en het zomerslaapzakje dat ik had meegebracht, was duidelijk niet opgewassen tegen dergelijke temperaturen.
Om vijf uur was ik gelukkig dat ik de koude tent kon verlaten en terwijl ik de hele tijd over mijn schouders keek, op mijn hoedevoor beren met een ochtendhumeur, brak ik de tent op en ging ik weer rijden....












Geen opmerkingen: