Translate

dinsdag 3 maart 2009

MET EEN BIJNA AAN ONZEKERHEID GRENZENDE ONWAARSCHIJNLIJKHEID

Aangezien het niemand in Europa ook maar iets kan schelen of ik nu wel dan niet door mijn losgeslagen nachwaker naar de andere zijde gestuurd werd in de laatste dagen, kom ik uit eigen initiatief maar met hangende pootjes terug naar mijn blog.

Niets is zeker en zelfs dat niet.
Vanuit deze denkwijze dacht ik vorige vrijdag dat het raadzaam zou zijn een brandverzekering af te sluiten aangezien Zakayo waarschijnlijk nog net voldoende bij zinnen was om een lucifer aan te strijken en mijn hele huis in de as te leggen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.
Dat werd onmiddellijk daarna nog maar eens bewezen toen ik het verzekeringskantoor binnenstapte. De vriendelijke bediende gaf me prijzen, percentages en kwota's die ik ijverig noteerde.
Ik moest ook een lijst opmaken van de te verzekeren inboedel. Tanzanianen zijn een gemakkelijk volkje. Ik kreeg de opdracht alle waardevolle zaken te noteren met een geschatte waarde ernaast.
Moeilijk was anders...
Op zaterdag maakte ik opnieuw mijn opwachting bij mijn nieuwe vriend.
Aangezien ik de dag ervoor alle infomatie al had gehad, mocht ik nu wel eens met geld over de brug komen, vond de pennenlikker.
Ik had alles netjes voorgerekend op een papiertje maar toen ik mijn cijfers naast die van de man legde, bleek dat ie maar liefst drie keer een flinke rekenfout gemaakt had.
In het voordeel van het bedrijf natuurlijk.
Ten einde raad vroeg ie me of hij mijn berekeningen mocht hebben om die vervolgens netjes over te schrijven.
Het puntje van zijn tong stak uit zijn mond en zweet parelde op zijn voorhoofd.
Toen ik uiteindelijk halverwege een eindeloze reeks irrelevante vragen was, kwam er een nieuwe mokerslag.
De opgegeven percentages waren niet correct en de rekening werd plots dubbel zo hoog.
Waar deze nieuwe feiten vandaan kwamen en waarom dit nu plots aan het licht kwam, was me een raadsel maar ik gaf de papieren terug aan de man en droop verslagen af.
Twee uur later kreeg ik een telefoontje van de grote baas.
Grote misverstanden, mensen met aanval van tropenkolder en de algehele malaise in de bankwereld hadden ervoor gezorgd dat ik niet de correcte informatie gekregen had.
Uitgebreide verontschuldigingen en of ik alsjeblieft maandag wilde terugkomen?
Kijk, dan voel je belangrijk en dan ga je natuurlijk ook terug.
De held van de vorige week was waarschijnlijk aan het herstellen van de afstraffing die de manager hem toegebracht had en ik kreeg een ander sujet toegewezen.
Het bleek ook al niet het felste lichtje in de kerstboom te zijn.
Nu kreeg ik prijzen die een behoorlijk stuk onder de vorige lagen.
Ik kreeg ook een "voorstel tot verzekering" waarbij de man me garandeerde dat dit gold als een contract.
In grote letters stond bovenop het document dat dit terug gestuurd diende te worden naar de bevoegde diensten en dat daarna de eventuele goedkeuring zou volgen.
Mijn agent vond dat dit echter geen probleem. Hij garandeerde me dat mijn huis vijf minuten na het overhandigen van de fondsen mocht platgebrand worden door Zakayo. Hijzelf stond garant voor een correcte uitbetaling.
Het leek me maar niets.
Net voor de ondertekening overliep ik het hele voorstel nog eens.
Net boven het vak waar de man mijn diepvries, koelkast, wasmachine en meer van dat fraais had ingevuld stond in koeien van letters dat huishoudtoestellen niet verzekerd konden worden.
Ik scheurde het document in twee voor mijn verbouwereerde publiek en wandelde kalm naar buiten.
Verzekerd ben ik helaas nog altijd niet....

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik had gisteren echt wel zo'n dagje van stilte van jouw kant verwacht! Wat er met Zakayo gebeurd is in het weekend is nog steeds een raadsel.

Bart zei

Hallo Jan ,je staat niet alleen in het gebeuren.We leven met alle verhalen mee,lachen en huilen.
Groeten Bart

Mieke zei

Oei, is het alweer dinsdagavond?
Morgen woensdag...
De week gaat zo snel voorbij,hier, man. Je houdt het niet voor mogelijk.

Jan Koko zei

Doen verhalen over verzekeringen je altijd aan dinsdagavonden denken?
Ik snap de associatie niet maar jij komt natuurlijk ook van Venus en ik van Mars...

Anoniem zei

In Torhout is er iemand voor wie het allemaal een beetje veel wordt. Ik DURF niet stilstaan bij wat er kan gebeuren ...
Mama.

Mieke zei

hoi, had jouw antwoord op mijn dinsdagavond bericht nog niet gezien...
even uitleggen:
na jouw berichten over Zakayo, en dat je niet uitkeek naar maandag, nam ik me vooral voor om maandag even te checken op je blog hoe het was....
en voor ik het wist was het al dinsdag..
toch logisch?