Translate

vrijdag 21 september 2007

Het Nieuwsblad

Uit het Nieuwsblad van 21.09.2007

Vlaming vecht voor zijn leven na overval in Tanzania.
Tweede leven aan flarden geschoten

GENT - Gentenaar Jan Gevaert (41) is in de Tanzaniaanse stad Arusha neergeschoten door inbrekers. Tien dagen al vecht hij in een Keniaans ziekenhuis voor zijn leven. Zijn familie hier zit met de handen in het haar, want de kosten lopen razendsnel op.
Na veertien jaar het café-restaurant Kokodril te hebben open gehouden in het centrum van Gent, wilde Jan Gevaert iets anders. Jan Koko, zoals zijn vrienden hem noemen, droomde van een nieuw leven aan de andere kant van de wereld. En na lang twijfelen, besliste hij begin januari 2006 om zijn droom ook waar te maken.
Hij verkocht de Kokodril, laadde zijn hebben en houwen op een motor en vertrok naar Afrika. Twee maanden later was hij in Tanzania, en daar begon hij aan zijn nieuwe leven te bouwen.

'Eerst werkte hij een tijdje in een Viavia-café', vertelt zijn jongere zus Rosemie uit Torhout. 'De jongste tijd beheerde hij een reeks vakantielodges.'
Alles leek goed te gaan. Begin september gaf Jan Gevaert zelfs nog een interview aan Weekend Knack, waarin hij zijn optimisme uitschreeuwde: 'Ik ben veel gelukkiger nu. Mijn hartklachten zijn voorbij, ik ben vijftien kilo vermagerd en ik kan veel gemakkelijker relativeren. Vanuit mijn tuin kan ik Mount Meru zien, de tweede hoogste berg van Tanzania, dicht bij de Kilimanjaro. Telkens als ik de ondergaande zon zie op Mount Meru, weet ik waarom ik hier ben. Het leven is zoveel eenvoudiger.'

Hij beëindigde het gesprek toen met de woorden: 'Wat zou ik mij zorgen maken over morgen, zolang vandaag er nog is?'

Roofoverval
Die woorden hebben ondertussen een erg cynische bijklank gekregen, want vier dagen na de publicatie van het interview, werd de Afrikaanse droom plots een nachtmerrie.
Het was 9 september. Jan verwachtte die avond bezoek. Maar toen de nachtwaker de gasten binnen liet, glipten er ongezien ook drie à vier overvallers mee het domein op. De nachtwaker werd bewusteloos geslagen en alle aanwezigen moesten op de grond gaan liggen, gezicht naar beneden.
Toen de overvallers Jan wilden vastbinden, ging het helemaal mis. Ze trokken met geweld zijn arm naar achter, waardoor ze zijn schouder uit de kom trokken. Jan riep en trok terug. De familie van Gevaert vermoedt dat de overvallers dat als een teken van verzet interpreteerden en ze losten een schot. Eentje maar. Maar de kogel raakte de Gentenaar in de keel.
De dieven trokken zich niets van de gewonde Belg aan. Ze roofden alles mee wat hen interesseerde en vluchtten weg. Pas toen konden de andere aanwezigen Jan de eerste zorgen toedienen. 'Dankzij het alerte optreden van zijn bezoekers, die piloten zijn bij Flying Medical Services in Tanzania, is hij kort nadien overgevlogen naar het Aga Khan-ziekenhuis in de Keniaanse hoofdstad Nairobi', zegt Rosemie.

'We zijn nu tien dagen verder en de gezondheidstoestand van Jan evolueert in slechte zin. De kogel is verwijderd tijdens een eerste operatie. Maar de wonde geraakte besmet en er was een tweede operatie nodig. We weten nog niet of die gelukt is. We weten alleen dat Jan zware antibiotica moet nemen, dat hij beademd wordt en onder verdoving wordt gehouden.

Financiële problemen

Rosemie, haar zus Anneleen en hun moeder vertrekken morgen naar Kenia om te gaan helpen en om zich ter plaatse van de toestand te gaan vergewissen. 'We zijn enorm tevreden over de praktische en morele steun die we totnogtoe hebben gekregen van de Belgische ambassade in Nairobi en van Buitenlandse Zaken. We hopen alleen dat ze ons ook wat financiële steun zouden kunnen geven, maar dat gebeurt totnogtoe niet.

Die financiële steun is volgens de familie nodig omdat de kosten pijlsnel oplopen. 'Nu al liggen er voor 15.000 euro aan ziekenhuisfacturen op ons te wachten. Een repatriëring zou nog eens 25.000 euro kosten', zegt Rosemie. 'We vrezen dat het ziekenhuis in Nairobi de behandeling zal stopzetten of verminderen als er niet snel betaald wordt. Vandaar dat vrienden en familie benefiets organiseren.
'Een repatriëringsverzekering heeft Jan Gevaert niet, zo zegt zijn zus. 'En ook de gewone ziekteverzekering van Jan Gevaert zou niet in orde zijn. 'Hij heeft het een beetje onverantwoord aangepakt. Maar dat betekent toch niet dat we hem nu in de steek kunnen laten.' (sdb)

1 opmerking:

Anoniem zei

Sterkte aan Jan en aan zijn ganse familie !

Nadat ik als goede klant van de Koko al een jaar of 5 geen contact meer met Jan had gehad, had ik naar aanleiding van de reportage in de weekend knack de draad weer eventjes opgepikt met Jan en hebben we de voorbije weken enkele mailtjes uitgewisseld met elkaar...

Toen ik vanmorgen het nieuwsblad opensloeg was het echt wel een donderslag bij heldere hemel. Ik kan me dus wel voorstellen hoe het moet geweest zijn voor mensen die enkele honderden malen dichter bij Jan stonden als ikzelf.

Veel sterkte aan iedereen dus !

PS: In Ronse zal ik zaterdagavond niet geraken voor het benefiet, maar als iemand me een rekeningnummer kan doorgeven zal ik zeker mijn bescheiden bijdrage leveren.